19.03.2016

Kto kupi Polską Markę w Kazachstanie?

Patrycja Operacz

W ostatnich tygodniach, na spotkaniach dwustronnych, forach gospodarczych, w prasie pojawiają się informacje na temat Polskiej Marki Narodowej. Większość z podejmowanych działań kierowanych jest do zachodnich odbiorców. Tymczasem pojawia się pytanie, kto kupi Polską Markę na Wschodzie? 

W opracowaniach dotyczących Polskiej Marki Narodowej podkreśla się strategiczne położenie Polski, która jest nijako bramą pomiędzy Wschodem i Zachodem, a swoją markę powinna kierować na oba obszary. Tymczasem inicjatywy promujące polski eksport skupiają się głównie na obszarze Unii Europejskiej. Uczestnictwo Polski w europejskich procesach integracyjnych jest niewątpliwe dużą szansą dla polskiego eksportu na Wschód, gdzie unijne produkty kojarzą się z wysoką jakością. Czy jednak ten atrybut wystarczy? Polskiej Marce Narodowej wciąż brak identyfikacji w procesie decyzyjnym konsumenta z logo promocji komercyjnej. Dodatkowo Polska wciąż nie posiada tzw. produktu kraju pochodzenia (zjawiska, które występuje wówczas, gdy konsumenci chcą zapłacić więcej za dany produkt, ponieważ pochodzi z danego państwa. Efekt miejsca pochodzenia zakłada, że miejsce w którym dany produkt został wyprodukowany ma  istotne znaczenie w procesie podejmowania decyzji przez konsumentów przy wyborze danego produktu).

W przypadku Polskiej Marki Narodowej na obszarze poradzieckim powinno zastosować się tzw. zjawisko rebrandingu, czyli odświeżenia wizerunku Polski. Kraju, którego marka pretenduje do tego by być kojarzona z nowoczesnością, dynamicznością, kreatywnością, indywidualnością, państwo które cały czas się modernizuje. Tymczasem Polska dla wielu osób w Republice Kazachstanu wciąż kojarzy się z handlem w Gdańsku i Dworcem Centralnym.

Niewątpliwie należy wykorzystać potencjał jaki niesie ze sobą wspólna przeszłość do promocji polskiego eksportu w Kazachstanie. Wciąż można usłyszeć głosy wspominające wysoką jakość polskiej odzieży, czy środków chemicznych. Dobrze na tym tle wypada marka Inglot, która trafia zarówno do młodych odbiorców oczekujących produktów o wysokiej jakości, jak i starszych, którzy upatrują w wyrobach, produktów znanych z dawnych czasów. Polskie kosmetyki np. firmy Ziaja wciąż są dobrym sposobem na prezent z Polski dla kazachstańskich kobiet. Dlatego programy wspierające eksport polskich kosmetyków mogą odnieść pozytywny skutek. Jednocześnie należy wspomnieć, że polskie produkty napotykają na dużą konkurencję ze strony ich rosyjskich konkurentów (co dotyczy większości branż).

„Hitem” eksportowym są polskie jabłka, to jednocześnie jeden z automatycznie rozpoznawalnych naszych produktów, które dostarczamy do Kazachstanu. Opinie na temat tych polskich owoców są podzielone: od rzeczywistego zachwytu, że są najsmaczniejsze i najładniejsze jabłka na świecie, po niezrozumienie w czym są one lepsze od tych kazachstańskich. Bez względu na krytyczne opinie sprzedaż polskich jabłek do Kazachstanu nie zakończy się.

Polską firmą, która odniosła sukces w Kazachstanie jest Polfarma, jednak farmaceutyki wyprodukowane przez to przedsiębiorstwo nie są bezpośrednio kojarzone z Polską Marką ze względu na niepolsko brzmiącą nazwę leków produkowanych na zlecenie Polfarmy. Innymi branżami, które odnoszą sukces w Kazachstanie są m.in. górnictwo, przemysł obronny, budownictwo.

Jak najczęściej promuje się Made in Poland, a właściwie сделано в Польше w Kazachstanie? Poprzez udział polskich firm w międzynarodowych targach, misje przyjazdowe i wyjazdowe, artykuły w prasie, broszury informacyjne o Polsce i polskich branżach. Czy to wystarcza? Zdaniem ekspertów – tak. Jednak należy pamiętać, że nie wszyscy konsumenci czytają branżową prasę, przychodzą na międzynarodowe wystawy i z chęcią sięgają po broszury informacyjne. Jak zatem dotrzeć do większej ilości odbiorców? Zasada jest prosta sprawić, by chcieli kupować tylko nasze produkty. Jak to zrobić? Poprzez wypracowanie gamy produktów, które konsumenci będą chcieli posiadać, ponieważ wykonano je w Polsce. Takich których jakość będzie uważana za lepszą od np. produktów rosyjskich i których posiadanie będzie kojarzone prestiżem. Pomóc w stworzeniu lepszego wizerunku polskich produktów eksportowych może pomóc wybranie ambasadorów Polskiej Marki (gospodarczej), którzy będą reprezentowali w swoich produktach polskie wartości, cenne z punktu widzenia kazachstańskiego konsumenta. Jednym z ważniejszych priorytetów powinno być powiązanie polskich produktów z polskim logo komercyjnym, którego rozpoznawalność ułatwiałaby podejmowanie decyzji w procesie kupna. Ostatecznie receptą na sukces może być bardziej ożywiona obecność wśród kazachstańskiego społeczeństwa np. w mediach społecznościowych, telewizji i Internecie.

W Kazachstanie wciąż czeka na odkrycie przez polskich eksporterów wiele branż, w których Polska Marka może odnieść sukces: zaczynając od branży papierniczej, poprzez szkolenia, turystykę, ekologię kończąc na aplikacjach mobilnych.

Czy Polska zdoła wykorzystać swoją szansę na promocję na Wschodzie podczas EXPO 2017 w Astanie, czas pokaże. Sukces polskiego pawilonu na EXPO 2015 w Mediolanie pokazał, że „Polak potrafi”.

Autorka w latach 2014 – 2015 prowadziła badania w Kazachstanie na temat Polskiej Marki Narodowej. W artykule nie wymieniono wszystkich polskich firm i branż działających na rynku kazachstańskim z większym lub mniejszym sukcesem. Zaprezentowane informacje mają jedynie charakter poglądowy. Artykuł dotyczy również jedynie produktów eksportowych, które są jednym z elementów składających się na Polską Markę Narodową.

 


Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2018-05-25)
UAHhrywna (Ukraina)0,1403
Wzrost0.14%
RUBrubel rosyjski0,0596
Spadek0%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2018-05-23)
AMD (100)dram (Armenia)0,7619
Wzrost1.89%
GELlari (Gruzja)1,5061
Wzrost1.09%
MDLlej Mołdawii0,2185
Wzrost0.37%
AZNmanat azerbejdżański2,1597
Wzrost1.49%
KGSsom (Kirgistan)0,0537
Wzrost1.51%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,4089
Wzrost1.34%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0459
Wzrost1.77%
KZT (100)tenge (Kazachstan)1,1259
Wzrost2.4%

Biznes na Wschodzie

 

01.05.2018

 

Podatek VAT na Ukrainie

PODATEK OD WARTOŚCI DODANEJ (VAT) – to podatek pośredni, który wchodzi w skład ceny towarów oraz realizacji usług i jest wpłacany do budżetu państwowego Ukrainy.

 
 

 

12.03.2018

 

Zmiany w prawie korporacyjnym (spółek) na Ukrainie

Ukraińskie prawo korporacyjne od kwietnia 2017 roku czekało na podpis prezydenta pod Ustawą o umowach korporacyjnych. 18 lutego 2018 roku Ustawa weszła w życie, czyli Ukraina funkcjonuje w nowej korporacyjnej rzeczywistości. Co to oznacza?

 
 
 

 

29.01.2018

 

Prywatyzacja na Ukrainie

 
 
 
  • Strona 1 z 3
  • 1
  • 2
  • 3
 

Opinie

Armenia

10.05.2018

 
Pokojowa rewolucja w Armenii odniosła sukces - wola narodu została spełniona

Pokojowa rewolucja w Armenii odniosła sukces - wola narodu została spełniona

17 kwietnia Zgromadzenie Narodowe Armenii podjęło decyzję o powierzeniu funkcji premiera dotychczasowemu prezydentowi Serżowi Sarkisjanowi. Chociaż protesty przeciwko objęciu przez niego stanowiska szefa rządu trwały już kilka dni, nikt nie przypuszczał, że ten ruch doprowadzi do ogromnych demonstracji ulicznych.

 
 

Kazachstan

26.02.2018

 

Krótka analiza rynku motoryzacyjnego Kazachstanu w 2017 roku

Wg danych Związku Przedsiębiorstw Branży Motoryzacyjnej Kazachstanu „KazAutoProm”, w 2017 roku w Kazachstanie wyprodukowano 19 547 środków transportu (w tym samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, maszyny specjalne i naczepy). Wielkość produkcji w wyrażeniu naturalnym zwiększyła się w stosunku do roku poprzedniego 2,5-krotnie.

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Ukraina

26.05.2014

 

Raport: Ukraińscy oligarchowie

Mimo, że robią wielkie interesy zajmują się również polityką. Tworzą partie, kreują rządy, obejmują urząd prezydenta. Świat ukraińskiej polityki liczy się z ich decyzjami. Są przykładem tego, że na Ukrainie wielki biznes jest związany z wielką polityką. Zapraszamy do lektury kolejnego (drugiego) już raportu portalu rynekwschodni.pl poświęconego tym razem ukraińskim oligarchom.

 

 
 

Ukraina

04.05.2014

 

System podatkowy Ukrainy cz.2

 

Podatek akcyzowy

Podatek akcyzowy jest ogólnopaństwowym podatkiem pośrednim, pobieranym z tytułu wytworzenia lub importu pewnych rodzajów towarów konsumpcyjnych. Zgodnie z kryterium podmiotowym płatników tego podatku można najogólniej podzielić na trzy grupy: osoby prawne (rezydenci i nierezydenci), podmioty gospodarcze, które nie mają statusu osoby prawnej oraz osoby fizyczne (prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej). 

 
 
 
 
 
 

Wideo

 

Zaproszenia

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 

 

08.12.2016

 

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w 2017 roku

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.

 
 

 

25.11.2016

 

Debata: Dobra zmiana. Spojrzenie z Moskwy

W dniu 6 grudnia 2016 (wtorek) w godzinach 11.00-13.30 Fundacja im. Stefana Batorego organizuje debatę „Dobra zmiana. Spojrzenie z Moskwy” (siedziba Fundacji, ul. Sapieżyńska 10a, sala konferencyjna im. Jerzego Turowicza).



 
 
 

Po godzinach

Rosja

26.05.2018

 
Laureaci 11. Festiwalu Filmów Polskich Wisła

Laureaci 11. Festiwalu Filmów Polskich Wisła

Jury w składzie: Przewodniczący, krytyk filmowy Wiktor Matizen, aktorka Olga Łapszyna i reżyser Michaił Segał przyznało Grand Prix w Konkursie Filmów Fabularnych 11.Wisły filmowi "Jestem mordercą" w reżyserii Macieja Pieprzycy "za mistrzowskie połączenie kryminału z dramatem socjalno-psychologicznym".

 
 

Rosja

17.05.2018

 
Startuje 11. Festiwal Wisła w Moskwie

Startuje 11. Festiwal Wisła w Moskwie

Rozpoczyna się 11. Festiwal Filmów Polskich "Wisła" w Moskwie. Najlepsze polskie produkcje zostaną pokazane w czterech moskiewskich kinach - "Pięć gwiazd na Pawieleckiej", "Iluzjon", "Oktiabr", "Sali kinowej Galerii Trietiakowskiej" – a także w "Nowej Przestrzeni Teatru Nacji". Ponad 100 filmów i 30 znakomitych gości. Spotkania, warsztaty filmowe, koncerty i wystawy. Do 24 maja pokażemy rosyjskim widzom wszystko, co najlepsze w polskiej kinematografii!

 
 

Rosja

14.05.2018

 
Jury Konkursu Filmów Fabularnych 11. Wisły

Jury Konkursu Filmów Fabularnych 11. Wisły

Zdobywcę Grand Prix Konkursu Filmów Fabularnych 11. Festiwalu Filmów Polskich "Wisła" w Rosji wybierze Jury w składzie: Przewodniczący, uznany krytyk filmowy Wiktor Matizen, wybitna aktorka filmowa i teatralna Olga Łapszyna oraz utalentowany reżyser, scenarzysta, pisarz i aktor Michaił Segał.

 
 

Rosja

10.05.2018

 
Wisła po raz jedenasty w Moskwie

Wisła po raz jedenasty w Moskwie

Tegoroczny Festiwal Filmów Polskich "Wisła" od kwietnia do listopada zawita nie tylko w Rosji, ale także w Azerbejdżanie, Tadżykistanie, Uzbekistanie, Kazachstanie, Kirgistanie, Serbii i Chorwacji. Główna moskiewska edycja festiwalu odbędzie się w dniach 17 – 24 maja w kinach "Pięć gwiazd na Pawieleckiej", "Iluzjon", "Oktiabr", w nowej sali kinowej Galerii Trietiakowskiej oraz Nowej Przestrzeni Teatru Nacji.

 
 

Kazachstan

18.04.2018

 
1. Festiwal Filmów Polskich Wisła w Chorwacji i Kazachstanie

1. Festiwal Filmów Polskich Wisła w Chorwacji i Kazachstanie

Tegoroczny Festiwal "Wisła" swoją filmową podróż po świecie rozpocznie w Chorwacji, zaraz potem zawita w Kazachstanie. Od kwietnia do listopada polskie kino zagramy ponadto w Uzbekistanie, Tadżykistanie, Rosji, Azerbejdżanie, Kirgistanie i Serbii.

 
 
  • Strona 1 z 2
  • 1
  • 2
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2018

Zaloguj