19.03.2016
Patrycja Operacz
W ostatnich tygodniach, na spotkaniach dwustronnych, forach gospodarczych, w prasie pojawiają się informacje na temat Polskiej Marki Narodowej. Większość z podejmowanych działań kierowanych jest do zachodnich odbiorców. Tymczasem pojawia się pytanie, kto kupi Polską Markę na Wschodzie?
W opracowaniach dotyczących Polskiej Marki Narodowej podkreśla się strategiczne położenie Polski, która jest nijako bramą pomiędzy Wschodem i Zachodem, a swoją markę powinna kierować na oba obszary. Tymczasem inicjatywy promujące polski eksport skupiają się głównie na obszarze Unii Europejskiej. Uczestnictwo Polski w europejskich procesach integracyjnych jest niewątpliwe dużą szansą dla polskiego eksportu na Wschód, gdzie unijne produkty kojarzą się z wysoką jakością. Czy jednak ten atrybut wystarczy? Polskiej Marce Narodowej wciąż brak identyfikacji w procesie decyzyjnym konsumenta z logo promocji komercyjnej. Dodatkowo Polska wciąż nie posiada tzw. produktu kraju pochodzenia (zjawiska, które występuje wówczas, gdy konsumenci chcą zapłacić więcej za dany produkt, ponieważ pochodzi z danego państwa. Efekt miejsca pochodzenia zakłada, że miejsce w którym dany produkt został wyprodukowany ma istotne znaczenie w procesie podejmowania decyzji przez konsumentów przy wyborze danego produktu).
W przypadku Polskiej Marki Narodowej na obszarze poradzieckim powinno zastosować się tzw. zjawisko rebrandingu, czyli odświeżenia wizerunku Polski. Kraju, którego marka pretenduje do tego by być kojarzona z nowoczesnością, dynamicznością, kreatywnością, indywidualnością, państwo które cały czas się modernizuje. Tymczasem Polska dla wielu osób w Republice Kazachstanu wciąż kojarzy się z handlem w Gdańsku i Dworcem Centralnym.
Niewątpliwie należy wykorzystać potencjał jaki niesie ze sobą wspólna przeszłość do promocji polskiego eksportu w Kazachstanie. Wciąż można usłyszeć głosy wspominające wysoką jakość polskiej odzieży, czy środków chemicznych. Dobrze na tym tle wypada marka Inglot, która trafia zarówno do młodych odbiorców oczekujących produktów o wysokiej jakości, jak i starszych, którzy upatrują w wyrobach, produktów znanych z dawnych czasów. Polskie kosmetyki np. firmy Ziaja wciąż są dobrym sposobem na prezent z Polski dla kazachstańskich kobiet. Dlatego programy wspierające eksport polskich kosmetyków mogą odnieść pozytywny skutek. Jednocześnie należy wspomnieć, że polskie produkty napotykają na dużą konkurencję ze strony ich rosyjskich konkurentów (co dotyczy większości branż).
„Hitem” eksportowym są polskie jabłka, to jednocześnie jeden z automatycznie rozpoznawalnych naszych produktów, które dostarczamy do Kazachstanu. Opinie na temat tych polskich owoców są podzielone: od rzeczywistego zachwytu, że są najsmaczniejsze i najładniejsze jabłka na świecie, po niezrozumienie w czym są one lepsze od tych kazachstańskich. Bez względu na krytyczne opinie sprzedaż polskich jabłek do Kazachstanu nie zakończy się.
Polską firmą, która odniosła sukces w Kazachstanie jest Polfarma, jednak farmaceutyki wyprodukowane przez to przedsiębiorstwo nie są bezpośrednio kojarzone z Polską Marką ze względu na niepolsko brzmiącą nazwę leków produkowanych na zlecenie Polfarmy. Innymi branżami, które odnoszą sukces w Kazachstanie są m.in. górnictwo, przemysł obronny, budownictwo.
Jak najczęściej promuje się Made in Poland, a właściwie сделано в Польше w Kazachstanie? Poprzez udział polskich firm w międzynarodowych targach, misje przyjazdowe i wyjazdowe, artykuły w prasie, broszury informacyjne o Polsce i polskich branżach. Czy to wystarcza? Zdaniem ekspertów – tak. Jednak należy pamiętać, że nie wszyscy konsumenci czytają branżową prasę, przychodzą na międzynarodowe wystawy i z chęcią sięgają po broszury informacyjne. Jak zatem dotrzeć do większej ilości odbiorców? Zasada jest prosta sprawić, by chcieli kupować tylko nasze produkty. Jak to zrobić? Poprzez wypracowanie gamy produktów, które konsumenci będą chcieli posiadać, ponieważ wykonano je w Polsce. Takich których jakość będzie uważana za lepszą od np. produktów rosyjskich i których posiadanie będzie kojarzone prestiżem. Pomóc w stworzeniu lepszego wizerunku polskich produktów eksportowych może pomóc wybranie ambasadorów Polskiej Marki (gospodarczej), którzy będą reprezentowali w swoich produktach polskie wartości, cenne z punktu widzenia kazachstańskiego konsumenta. Jednym z ważniejszych priorytetów powinno być powiązanie polskich produktów z polskim logo komercyjnym, którego rozpoznawalność ułatwiałaby podejmowanie decyzji w procesie kupna. Ostatecznie receptą na sukces może być bardziej ożywiona obecność wśród kazachstańskiego społeczeństwa np. w mediach społecznościowych, telewizji i Internecie.
W Kazachstanie wciąż czeka na odkrycie przez polskich eksporterów wiele branż, w których Polska Marka może odnieść sukces: zaczynając od branży papierniczej, poprzez szkolenia, turystykę, ekologię kończąc na aplikacjach mobilnych.
Czy Polska zdoła wykorzystać swoją szansę na promocję na Wschodzie podczas EXPO 2017 w Astanie, czas pokaże. Sukces polskiego pawilonu na EXPO 2015 w Mediolanie pokazał, że „Polak potrafi”.
Autorka w latach 2014 – 2015 prowadziła badania w Kazachstanie na temat Polskiej Marki Narodowej. W artykule nie wymieniono wszystkich polskich firm i branż działających na rynku kazachstańskim z większym lub mniejszym sukcesem. Zaprezentowane informacje mają jedynie charakter poglądowy. Artykuł dotyczy również jedynie produktów eksportowych, które są jednym z elementów składających się na Polską Markę Narodową.
Artykuł nie został jeszcze oceniony.
Oceń artykuł:
Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl
Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie) (2021-03-05) | |||
UAH | hrywna (Ukraina) | 0,1385![]() | |
RUB | rubel rosyjski | 0,0514![]() | |
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu) (2021-03-03) | |||
AMD (100) | dram (Armenia) | 0,7130![]() | |
GEL | lari (Gruzja) | 1,1336![]() | |
MDL | lej Mołdawii | 0,2136![]() | |
AZN | manat azerbejdżański | 2,2126![]() | |
KGS | som (Kirgistan) | 0,0443![]() | |
TJS | somoni (Tadżykistan) | 0,3299![]() | |
UZS (100) | sum (Uzbekistan) | 0,0358![]() | |
KZT (100) | tenge (Kazachstan) | 0,8956![]() |
21.07.2019
Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.
28.05.2019
Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.
14.12.2020
Świat nie lubi próżni. Gdy Stany Zjednoczone wycofują się z Iraku. Rosja myśli o powrocie do tego kraju i rozwoju współpracy na wielu płaszczyznach.
01.07.2020
W ostatnich tygodniach władze samozwańczej Abchazji kilkukrotnie informowały o poważnych problemach finansowych. Parapaństwo zmaga się zarówno ze skutkami gospodarczymi COVID-19, jak i z opóźnieniami w rosyjskim finansowaniu. W efekcie w czerwcu zapowiedziano, że większość pracowników sektora publicznego może nie otrzymać wynagrodzenia przez najbliższe dwa miesiące, a PKB parapaństwa skurczy się w 2020 r. przynajmniej o 10 proc..
24.02.2019
Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie.
29.01.2019
Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym.
18.06.2019
Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”
05.04.2017
08.12.2016
Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.
22.09.2020
Piąta odsłona Ukraina! Festiwal Filmowy rozpocznie się już 21 października w warszawskim Kinie Iluzjon.
27.08.2020
Dzisiaj rozpoczyna się 13. Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Moskwie. Najlepsze polskie produkcje zostaną pokazane w dwóch moskiewskich kinach – „Pięć gwiazd na Pawieleckiej” i „Sali Kinowej Budynku Inżynierii Galerii Trietiakowskiej”.
20.08.2020
Ukraina! 5. Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 22-25 października w warszawskim Kinie Iluzjon. W tym roku filmy oraz spotkania z twórcami zaprezentowane zostaną również online, dzięki czemu w festiwalu będą mogli uczestniczyć widzowie z całej Polski.
02.07.2020
Rozpoczyna się 8. Festiwal "Wisła" w Tadżykistanie! W dniach 3 – 9 lipca tradycyjnie w kinie Studia Filmowego "Tadżykfilm" w Duszanbe widzowie zobaczą 7 polskich produkcji fabularnych, film dokumentalny oraz etiudy ze Studia Munka i Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.
13.05.2020
W 1939 roku Michał Krupa został aresztowany we wschodniej Polsce, wówczas okupowanej przez ZSRR, i oskarżony o szpiegostwo na rzecz Niemiec. Piekło zaczęło się dla niego od przesłuchań i tortur w osławionym więzieniu śledczym na moskiewskiej Łubiance.