19.03.2016

Kto kupi Polską Markę w Kazachstanie?

Patrycja Operacz

W ostatnich tygodniach, na spotkaniach dwustronnych, forach gospodarczych, w prasie pojawiają się informacje na temat Polskiej Marki Narodowej. Większość z podejmowanych działań kierowanych jest do zachodnich odbiorców. Tymczasem pojawia się pytanie, kto kupi Polską Markę na Wschodzie? 

W opracowaniach dotyczących Polskiej Marki Narodowej podkreśla się strategiczne położenie Polski, która jest nijako bramą pomiędzy Wschodem i Zachodem, a swoją markę powinna kierować na oba obszary. Tymczasem inicjatywy promujące polski eksport skupiają się głównie na obszarze Unii Europejskiej. Uczestnictwo Polski w europejskich procesach integracyjnych jest niewątpliwe dużą szansą dla polskiego eksportu na Wschód, gdzie unijne produkty kojarzą się z wysoką jakością. Czy jednak ten atrybut wystarczy? Polskiej Marce Narodowej wciąż brak identyfikacji w procesie decyzyjnym konsumenta z logo promocji komercyjnej. Dodatkowo Polska wciąż nie posiada tzw. produktu kraju pochodzenia (zjawiska, które występuje wówczas, gdy konsumenci chcą zapłacić więcej za dany produkt, ponieważ pochodzi z danego państwa. Efekt miejsca pochodzenia zakłada, że miejsce w którym dany produkt został wyprodukowany ma  istotne znaczenie w procesie podejmowania decyzji przez konsumentów przy wyborze danego produktu).

W przypadku Polskiej Marki Narodowej na obszarze poradzieckim powinno zastosować się tzw. zjawisko rebrandingu, czyli odświeżenia wizerunku Polski. Kraju, którego marka pretenduje do tego by być kojarzona z nowoczesnością, dynamicznością, kreatywnością, indywidualnością, państwo które cały czas się modernizuje. Tymczasem Polska dla wielu osób w Republice Kazachstanu wciąż kojarzy się z handlem w Gdańsku i Dworcem Centralnym.

Niewątpliwie należy wykorzystać potencjał jaki niesie ze sobą wspólna przeszłość do promocji polskiego eksportu w Kazachstanie. Wciąż można usłyszeć głosy wspominające wysoką jakość polskiej odzieży, czy środków chemicznych. Dobrze na tym tle wypada marka Inglot, która trafia zarówno do młodych odbiorców oczekujących produktów o wysokiej jakości, jak i starszych, którzy upatrują w wyrobach, produktów znanych z dawnych czasów. Polskie kosmetyki np. firmy Ziaja wciąż są dobrym sposobem na prezent z Polski dla kazachstańskich kobiet. Dlatego programy wspierające eksport polskich kosmetyków mogą odnieść pozytywny skutek. Jednocześnie należy wspomnieć, że polskie produkty napotykają na dużą konkurencję ze strony ich rosyjskich konkurentów (co dotyczy większości branż).

„Hitem” eksportowym są polskie jabłka, to jednocześnie jeden z automatycznie rozpoznawalnych naszych produktów, które dostarczamy do Kazachstanu. Opinie na temat tych polskich owoców są podzielone: od rzeczywistego zachwytu, że są najsmaczniejsze i najładniejsze jabłka na świecie, po niezrozumienie w czym są one lepsze od tych kazachstańskich. Bez względu na krytyczne opinie sprzedaż polskich jabłek do Kazachstanu nie zakończy się.

Polską firmą, która odniosła sukces w Kazachstanie jest Polfarma, jednak farmaceutyki wyprodukowane przez to przedsiębiorstwo nie są bezpośrednio kojarzone z Polską Marką ze względu na niepolsko brzmiącą nazwę leków produkowanych na zlecenie Polfarmy. Innymi branżami, które odnoszą sukces w Kazachstanie są m.in. górnictwo, przemysł obronny, budownictwo.

Jak najczęściej promuje się Made in Poland, a właściwie сделано в Польше w Kazachstanie? Poprzez udział polskich firm w międzynarodowych targach, misje przyjazdowe i wyjazdowe, artykuły w prasie, broszury informacyjne o Polsce i polskich branżach. Czy to wystarcza? Zdaniem ekspertów – tak. Jednak należy pamiętać, że nie wszyscy konsumenci czytają branżową prasę, przychodzą na międzynarodowe wystawy i z chęcią sięgają po broszury informacyjne. Jak zatem dotrzeć do większej ilości odbiorców? Zasada jest prosta sprawić, by chcieli kupować tylko nasze produkty. Jak to zrobić? Poprzez wypracowanie gamy produktów, które konsumenci będą chcieli posiadać, ponieważ wykonano je w Polsce. Takich których jakość będzie uważana za lepszą od np. produktów rosyjskich i których posiadanie będzie kojarzone prestiżem. Pomóc w stworzeniu lepszego wizerunku polskich produktów eksportowych może pomóc wybranie ambasadorów Polskiej Marki (gospodarczej), którzy będą reprezentowali w swoich produktach polskie wartości, cenne z punktu widzenia kazachstańskiego konsumenta. Jednym z ważniejszych priorytetów powinno być powiązanie polskich produktów z polskim logo komercyjnym, którego rozpoznawalność ułatwiałaby podejmowanie decyzji w procesie kupna. Ostatecznie receptą na sukces może być bardziej ożywiona obecność wśród kazachstańskiego społeczeństwa np. w mediach społecznościowych, telewizji i Internecie.

W Kazachstanie wciąż czeka na odkrycie przez polskich eksporterów wiele branż, w których Polska Marka może odnieść sukces: zaczynając od branży papierniczej, poprzez szkolenia, turystykę, ekologię kończąc na aplikacjach mobilnych.

Czy Polska zdoła wykorzystać swoją szansę na promocję na Wschodzie podczas EXPO 2017 w Astanie, czas pokaże. Sukces polskiego pawilonu na EXPO 2015 w Mediolanie pokazał, że „Polak potrafi”.

Autorka w latach 2014 – 2015 prowadziła badania w Kazachstanie na temat Polskiej Marki Narodowej. W artykule nie wymieniono wszystkich polskich firm i branż działających na rynku kazachstańskim z większym lub mniejszym sukcesem. Zaprezentowane informacje mają jedynie charakter poglądowy. Artykuł dotyczy również jedynie produktów eksportowych, które są jednym z elementów składających się na Polską Markę Narodową.

 


Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2017-11-24)
UAHhrywna (Ukraina)0,1320
Spadek-0.3%
RUBrubel rosyjski0,0607
Spadek-0.33%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2017-11-22)
AMD (100)dram (Armenia)0,7397
Wzrost0.57%
GELlari (Gruzja)1,3201
Spadek-0.68%
MDLlej Mołdawii0,2060
Wzrost1.28%
AZNmanat azerbejdżański2,1102
Spadek-0.13%
KGSsom (Kirgistan)0,0514
Spadek-0.19%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,4070
Wzrost0.05%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0444
Spadek-0.22%
KZT (100)tenge (Kazachstan)1,0854
Wzrost0.64%

Biznes na Wschodzie

 

21.11.2017

 

Zmiany e-podpisu umożliwią firmom startowanie w przetargach publicznych na Ukrainie

W dniu 06.11.2017 r. Prezydent Ukrainy ostatecznie podpisał ustawę „O elektronicznych usługach powierniczych", która ma na celu zreformowanie ram prawnych w sferze podpisu elektronicznego poprzez wdrożenie ustawodawstwa Unii Europejskiej. Uchwalenie tej ustawy znacznie uprości dostęp do uczestnictwa w ukraińskich przetargach dla firm nierezydentów.

 
 

 

20.11.2017

 

Forma prawna przedsiębiorstwa na Ukrainie

Jak wszystko w naszym życiu musi mieć swój początek, tak również biznes powinien rozpocząć się od wyboru formy prawnej przedsiębiorstwa.

 
 
 
 
 
  • Strona 1 z 2
  • 1
  • 2
 

Opinie

Białoruś

18.03.2017

 

Białoruś znowu lawiruje

Eksperci ostrzegają. Kondycja białoruskiej gospodarki jest w fatalnym stanie. Podstawowe wskaźniki białoruskiej gospodarki w 2016 roku pokazały wyraźnie, że władzom Białorusi nie udało się odwrócić negatywnych tendencji zapoczątkowanych w 2015 roku. Co więcej, eskalacja napięcia na linii Mińsk-Moskwa, jesienią ubiegłego roku, każe przypuszczać, że kryzys gospodarczy będzie trwał i w tym roku. 

 
 

Rosja

16.03.2017

 

Wpływ rosyjskich sankcji na polski sektor rolno-spożywczy

Wprowadzone przez Rosję w 2014 r. ograniczenia na wwóz produktów rolniczych i żywności z UE w założeniu były nie tylko rewanżem za europejskie sankcje, ale również próbą podniesienia politycznych kosztów ich nałożenia poprzez uderzenie we wpływową grupę interesu. Polska miała być jedną z głównych ofiar kontr-sankcji. Utrata ważnego rynku zbytu miała wywołać na tyle poważne straty, aby skłonić polskich, rolników, sadowników i hodowców do nacisku na elity polityczne stojące w obliczu wyborów samorządowych (listopad 2014) prezydenckich (maj 2015) i parlamentarnych (październik 2015). 

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Ukraina

26.05.2014

 

Raport: Ukraińscy oligarchowie

Mimo, że robią wielkie interesy zajmują się również polityką. Tworzą partie, kreują rządy, obejmują urząd prezydenta. Świat ukraińskiej polityki liczy się z ich decyzjami. Są przykładem tego, że na Ukrainie wielki biznes jest związany z wielką polityką. Zapraszamy do lektury kolejnego (drugiego) już raportu portalu rynekwschodni.pl poświęconego tym razem ukraińskim oligarchom.

 

 
 

Ukraina

04.05.2014

 

System podatkowy Ukrainy cz.2

 

Podatek akcyzowy

Podatek akcyzowy jest ogólnopaństwowym podatkiem pośrednim, pobieranym z tytułu wytworzenia lub importu pewnych rodzajów towarów konsumpcyjnych. Zgodnie z kryterium podmiotowym płatników tego podatku można najogólniej podzielić na trzy grupy: osoby prawne (rezydenci i nierezydenci), podmioty gospodarcze, które nie mają statusu osoby prawnej oraz osoby fizyczne (prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej). 

 
 
 
 
 
 

Wideo

 

Zaproszenia

 

22.11.2017

 

Seminarium: Zamówienia publiczne na Ukrainie w zasięgu polskich firm

Ze względu na zwiększające się zainteresowanie polskich firm ukraińskimi przetargami publicznymi kancelaria prawna PLP Law Group wspólnie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Wydziału Promocji, Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kijowie (WPHI) oraz Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej (PUIG).

 
 

 

13.11.2017

 
Bolshoi Ballet Live Sezon 2017–18

Bolshoi Ballet Live Sezon 2017–18

Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Widzowie na całym świecie wiedzą, że Bolszoj oznacza najwyższą jakość, mistrzostwo techniczne i niespotykane piękno baletu i opery. 

 
 

 

27.10.2017

 
Chór Alexandrowa – największe  rosyjskie wydarzenie muzyczne w Polsce!

Chór Alexandrowa – największe rosyjskie wydarzenie muzyczne w Polsce!

Już w listopadzie 2017 r. rusza polska trasa koncertowa światowej sławy „Chóru Alexandrowa”. Tournée rozpocznie się 21 listopada w Częstochowie, następnie zespół wystąpi w Zabrzu, Warszawie, Toruniu, Olsztynie oraz w Białymstoku. 

 
 
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2017

Zaloguj