Kazachstan

06.12.2015

Kazachstan stawia na turystykę

Patrycja Operacz

Rządy wielu państw na świecie wykorzystują turystykę jako element promocji państwa na arenie międzynarodowej. Spoty promujące „niesamowite” walory przyrody i zachwycające widoki mają pomóc w przyciąganiu inwestorów i turystów.
 
Tym razem rząd Republiki Kazachstanu postanowił zmierzyć się z pytaniami dlaczego w tym centralnoazjatyckim państwie nie ma śladu zagranicznych inwestorów oraz co jest barierą w podniesieniu wizerunku turystycznego państwa?
 
Pomimo faktu, że Kazachstan ma ogromny potencjał turystyczny, branża turystyczna jest słabo rozwinięta. Jej udział w PKB Kazachstanu to około 1,6 proc..
 
W 2014 roku zatwierdzono koncepcję rozwoju branży turystycznej na lata 2014 – 2020. Zawierała ona m.in. wsparcie w tworzeniu turystycznej marki narodowej, która miała wpływać na pozytywny wizerunek Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym. Mimo dużych środków finansowych przydzielonych na rozwój sektora turystycznego w 2013 r - 283 miliony tenge, w 2014 - 317 milionów tenge, a w 2015 roku - 339 milionów tenge (średni kurs tenge w ostatnim czasie wynosi 308 tenge – 1 dolar, 330 tenge – 1 euro) nie przyniosła spodziewanych efektów.
 
Rozwój kazachstańskiej branży turystycznej napotyka na problemy np. wysokie ceny noclegów za niski standard usług, brak infrastruktury, skomplikowany system wizowy, problemy w branży hotelarskiej, formalności migracyjne, słabą promocję Kazachstanu na arenie międzynarodowej. To sprawia, że turyści opuszczają Kazachstan z „oszukanymi” wrażeniami.
 
W 2013 roku liczba odwiedzających Kazachstan wyniosła 6,8 miliona turystów, w 2014 roku liczba ta spadła do 6,3 miliona osób. W 2014 roku 97 proc. wizytujących przybywało w celach biznesowych lub zawodowych, tylko 3 proc. przyjechało do Republiki Kazachstanu w celach wypoczynku i rekreacji.
 
Warunkiem koniecznym do zapewnienia zrównoważonego rozwoju turystyki państwowej jest wspieranie jej na szczeblu państwowym. Do stworzenia pozytywnego wizerunku Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym planowane jest zastosowanie klastrów turystycznych. Podkreśla się ich zasadnicze znaczenie dla tworzenia długoterminowych przewag konkurencyjnych. Koncepcja przewiduje rozwój klastra turystycznego w pięciu obszarach: Astanie, Ałmaty, Wschodnim, Południowym i Zachodnim Kazachstanie.
 
Region kazachstańskiej stolicy ma stać się centrum turystyki biznesowej. Ałmaty jako centrum międzynarodowej turystyki górskiej. Klaster wschodni -centrum rozwoju turystyki ekologicznej. Klaster południowy - turystyki kulturowej. Klaster zachodni - turystyki kulturowej i plaż.
 
Tworzenie miejsc turystyczny polega na wykorzystaniu zewnętrznej infrastruktury magistralnej, inżynierii zewnętrznej, infrastruktury turystycznej i obiektów handlowych. Rozwój infrastruktury wewnętrznej ma być sfinansowany przez państwo. Biorąc pod uwagę, że obecnie partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest poddawane szerszej dyskusji, można założyć, że ten mechanizm będzie podstawą do przyciągnięcia dodatkowych inwestycji w rozwoju kazachstańskiej turystyki.
 
Efektywny rozwój zasad PPP w turystyce sugeruje "podział obowiązków" między partnerami publicznymi i prywatnymi. Głównym celem PPP jest rozwój infrastruktury w interesie publicznym poprzez połączenie zasobów i wiedzy rządu oraz przedstawicieli biznesu. Realizując przy tym istotne z punktu widzenia społecznego projekty przy jak najniższym koszcie i ryzyku, pod warunkiem zachowania wysokiej jakości usług.
 
Ponadto, na podstawie nowej ustawy o PPP możliwa jest prywatna inicjatywa w ramach której partner prywatny może zainicjować projekt do w ramach inicjatywy PPP w odniesieniu do obiektu znajdującego się w jego prawach własności lub wynajmowanego przez niego długoterminowo. Według statystyk turystyki Kazachstanu na 2014 rok - 97 proc. organizacji turystycznych było własnością prywatną, a tylko 3 proc. w posiadaniu organizacji turystycznych.
 
Innymi słowy, praktyka stosowania PPP w sektorze turystyki spełnia podstawowe zadania rozwoju sektora:
tworzenie pozytywnego wizerunku Kazachstanu dla wzrostu popularności tego kraju w międzynarodowym środowisku turystycznym;
podniesienie poziomu kulturalno – edukacyjnego Kazachów oraz zapoznanie otoczenia międzynarodowego z historią, kulturą i codziennym życiem Kazachstanu;
przyciągania kapitału zagranicznego.
 
W 88 krajach, mechanizm PPP jest stosowany jako narzędzie do przyciągnięcia inwestycji prywatnych w realizacji celów rządowych, w szczególności w zakresie świadczenia usług turystycznych. Pozytywne doświadczenia w tym zakresie posiada:
- Turcja: tworzenie kompleksów kurortów Południowej Antalyi.
- RPA: budowa i eksploatacja infrastruktury turystycznej w parkach narodowych dzięki koncesji. 
- Disneyland w Paryżu: budowa unikalnego parku rozrywki oraz jego infrastruktury.
 
Rozwój marki turystycznej w Kazachstanie jest jednym z priorytetowych sektorów nie olejowej branży kazachstańskiej gospodarki. W celu rozwoju turystyki, podczas 27. posiedzenia Rady Inwestorów Zagranicznych przy Prezydencie Republiki Kazachstanu, Nursułtan Nazarbajew ogłosił  jednostronne ustanowienie ruchu bezwizowego dla obywateli 10 krajów, które wykazały najwyższą aktywność inwestycyjną w Kazachstanie. Na tej liście znalazły się: Stany Zjednoczone, Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Republika Korei i Japonia.
 
Republika Kazachstanu  aktywnie uczestniczy w wydarzeniach poświęconych roku turystyki w krajach WNP. Co również wpływa na poprawę wizerunku tego centralnoazjtyckiego państwa.
 
Biorąc pod uwagę działania podejmowane w ramach realizacji koncepcji rozwoju branży turystycznej Kazachstanu do 2020 roku, a także potencjał wielu imprez międzynarodowych (EXPO-2017, nominację Kazachstanu do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku), można mówić o otwarciu szerokich możliwości dla zwiększenia stopnia uznania Kazachstanu w globalnym rynku turystycznym oraz przyciąganiu zagranicznych turystów.
 
Turystyka uważana jest za najbardziej widoczny aspekt marki narodowej. Wykorzystując obrazy turystyczne wpływa się na wizualną stronę międzynarodowego odbioru państw. Oddziałując w ten sposób na decyzję inwestorów zagranicznych oraz turystów. Niestety zdarza się, że przedstawione obrazy turystyczne odzwierciedlają jedynie niewielką część rzeczywistości. Nadmiernemu przywiązaniu państw do promocji wizerunku turystycznego zarzuca się nieproporcjonalny wpływ na postrzeganie państwa jako całości.
 
Tworzenie marek narodowych poprzez aspekt turystyczny bardzo często utożsamiane jest z kampaniami turystycznymi. Ukazanie państwa jako atrakcyjnego miejsca turystycznego wydaje się być najłatwiejszym z zadań promocji państwa na arenie międzynarodowej. Wykorzystuje się fakt, że turystyka jest najbardziej wizualna, efektywna i prosta do zakomunikowania. Ma szerokie grono odbiorców docelowych i istnieje duży popyt na usługi turystyczne. Dlatego ważne jest stworzenie unikalnej oferty, by nie pozostać anonimowym na turystycznej mapie świata. Najważniejsze jednak by turystyka była powiązana i uzupełniała działania pozostałych obszarów marki narodowej (dyplomacji publicznej, eksportu markowych produktów, działań kulturalnych, kapitału ludzkiego i bezpośrednich inwestycji zagranicznych). Tworząc markę turystyczną państwa wpadają w pułapkę: zapominają o tym, że na świecie jest wiele wyjątkowych miejsc, gór, plaż i zabytków, a w oczach turystów wszystkie wyglądają podobnie. Dlatego istnieje ryzyko, że jeśli marka narodowa Kazachstanu nie zostanie zaprojektowana spójnie (skupiając się jedynie na promocji turystyki) to pozostanie on kolejnym „wyjątkowym” państwem z unikalną przyrodą i zachwycającym zabytkami na mapie turystycznej świata z pustymi miejscami noclegowymi i niskim udziałem branży turystycznej w kazachstańskim PKB. 

Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2020-08-07)
UAHhrywna (Ukraina)0,1349
Wzrost0.15%
RUBrubel rosyjski0,0507
Spadek-0.2%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2020-08-05)
AMD (100)dram (Armenia)0,7659
Spadek-1.14%
GELlari (Gruzja)1,2111
Spadek-0.91%
MDLlej Mołdawii0,2242
Spadek-0.13%
AZNmanat azerbejdżański2,1898
Spadek-1%
KGSsom (Kirgistan)0,0484
Spadek-1.22%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,3608
Spadek-0.96%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0364
Spadek-1.09%
KZT (100)tenge (Kazachstan)0,8877
Spadek-1.41%

Biznes na Wschodzie

 

21.07.2019

 

Otwieranie firmy i prowadzenie działalności w Rosji

Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.

 
 

 

28.05.2019

 

Otwarcie firmy i prowadzenie działalności gospodarczej na Litwie

Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.

 
 

 

01.05.2018

 

Podatek VAT na Ukrainie

 
 
 
 
 

Opinie

Abchazja

01.07.2020

 
W Abchazji brakuje pieniędzy

W Abchazji brakuje pieniędzy

W ostatnich tygodniach władze samozwańczej Abchazji kilkukrotnie informowały o poważnych problemach finansowych. Parapaństwo zmaga się zarówno ze skutkami gospodarczymi COVID-19, jak i z opóźnieniami w rosyjskim finansowaniu. W efekcie w czerwcu zapowiedziano, że większość pracowników sektora publicznego może nie otrzymać wynagrodzenia przez najbliższe dwa miesiące, a PKB parapaństwa skurczy się w 2020 r. przynajmniej o 10 proc..

 
 

Rosja

15.04.2020

 
Zmartwienia Rosji

Zmartwienia Rosji

Zdaniem rosyjskich ekspertów PKB Rosji może ostro spaść.

 
 
 
 

Rosja

31.08.2019

 
Podniebne partnerstwo

Podniebne partnerstwo

 
 
 

Wiedza

Kazachstan

24.02.2019

 

Konflikt o wodę kluczowym problemem bezpieczeństwa energetycznego w Azji Centralnej

Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie. 

 
 

Rosja

29.01.2019

 

Eurazjatycki Bank Rozwoju – narzędzie ekonomicznej integracji na obszarze byłego ZSRR

Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym. 

 
 
 
 
 
 

Wideo

 

Zaproszenia

 

18.06.2019

 
XXIX Forum Ekonomiczne w Krynicy

XXIX Forum Ekonomiczne w Krynicy

Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?” 

 
 

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 

 

08.12.2016

 

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w 2017 roku

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.

 
 
 

Po godzinach

Tadżykistan

02.07.2020

 
8. Festiwal Filmów Polskich Wisła w Tadżykistanie

8. Festiwal Filmów Polskich Wisła w Tadżykistanie

Rozpoczyna się 8. Festiwal "Wisła" w Tadżykistanie! W dniach 3 – 9 lipca tradycyjnie w kinie Studia Filmowego "Tadżykfilm" w Duszanbe widzowie zobaczą 7 polskich produkcji fabularnych, film dokumentalny oraz etiudy ze Studia Munka i Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.

 
 

Rosja

13.05.2020

 
Z Syberii do Afganistanu ‒ prawdziwa historia ucieczki polskiego więźnia GUŁagu

Z Syberii do Afganistanu ‒ prawdziwa historia ucieczki polskiego więźnia GUŁagu

W 1939 roku Michał Krupa został aresztowany we wschodniej Polsce, wówczas okupowanej przez ZSRR, i oskarżony o szpiegostwo na rzecz Niemiec. Piekło zaczęło się dla niego od przesłuchań i tortur w osławionym więzieniu śledczym na moskiewskiej Łubiance. 

 
 

Ukraina

04.02.2020

 
CZARNE ZŁOTO. Wojny o węgiel z Donbasu

CZARNE ZŁOTO. Wojny o węgiel z Donbasu

KAROLINA BACA-POGORZELSKA, MICHAŁ POTOCKI

 
 

Mołdawia

07.12.2019

 
Mołdawia. Państwo niekonieczne

Mołdawia. Państwo niekonieczne

Dla wielu mieszkańców Mołdawii i niemałej grupy rządzących nią polityków uzyskana w 1991 roku niepodległość miała być tylko przystankiem na drodze do zjednoczenia z rumuńską macierzą. Jednak nie wszyscy obywatele młodej republiki podzielali tę wizję.

 
 

Rosja

05.11.2019

 
W programie 13. Sputnika

W programie 13. Sputnika

13. Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” odbędzie się w dniach 21 listopada – 1 grudnia 2019 r. w warszawskich kinach Luna, Elektronik i Iluzjon.
 
 
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2020

Zaloguj