Kazachstan

06.12.2015

Kazachstan stawia na turystykę

Patrycja Operacz

Rządy wielu państw na świecie wykorzystują turystykę jako element promocji państwa na arenie międzynarodowej. Spoty promujące „niesamowite” walory przyrody i zachwycające widoki mają pomóc w przyciąganiu inwestorów i turystów.
 
Tym razem rząd Republiki Kazachstanu postanowił zmierzyć się z pytaniami dlaczego w tym centralnoazjatyckim państwie nie ma śladu zagranicznych inwestorów oraz co jest barierą w podniesieniu wizerunku turystycznego państwa?
 
Pomimo faktu, że Kazachstan ma ogromny potencjał turystyczny, branża turystyczna jest słabo rozwinięta. Jej udział w PKB Kazachstanu to około 1,6 proc..
 
W 2014 roku zatwierdzono koncepcję rozwoju branży turystycznej na lata 2014 – 2020. Zawierała ona m.in. wsparcie w tworzeniu turystycznej marki narodowej, która miała wpływać na pozytywny wizerunek Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym. Mimo dużych środków finansowych przydzielonych na rozwój sektora turystycznego w 2013 r - 283 miliony tenge, w 2014 - 317 milionów tenge, a w 2015 roku - 339 milionów tenge (średni kurs tenge w ostatnim czasie wynosi 308 tenge – 1 dolar, 330 tenge – 1 euro) nie przyniosła spodziewanych efektów.
 
Rozwój kazachstańskiej branży turystycznej napotyka na problemy np. wysokie ceny noclegów za niski standard usług, brak infrastruktury, skomplikowany system wizowy, problemy w branży hotelarskiej, formalności migracyjne, słabą promocję Kazachstanu na arenie międzynarodowej. To sprawia, że turyści opuszczają Kazachstan z „oszukanymi” wrażeniami.
 
W 2013 roku liczba odwiedzających Kazachstan wyniosła 6,8 miliona turystów, w 2014 roku liczba ta spadła do 6,3 miliona osób. W 2014 roku 97 proc. wizytujących przybywało w celach biznesowych lub zawodowych, tylko 3 proc. przyjechało do Republiki Kazachstanu w celach wypoczynku i rekreacji.
 
Warunkiem koniecznym do zapewnienia zrównoważonego rozwoju turystyki państwowej jest wspieranie jej na szczeblu państwowym. Do stworzenia pozytywnego wizerunku Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym planowane jest zastosowanie klastrów turystycznych. Podkreśla się ich zasadnicze znaczenie dla tworzenia długoterminowych przewag konkurencyjnych. Koncepcja przewiduje rozwój klastra turystycznego w pięciu obszarach: Astanie, Ałmaty, Wschodnim, Południowym i Zachodnim Kazachstanie.
 
Region kazachstańskiej stolicy ma stać się centrum turystyki biznesowej. Ałmaty jako centrum międzynarodowej turystyki górskiej. Klaster wschodni -centrum rozwoju turystyki ekologicznej. Klaster południowy - turystyki kulturowej. Klaster zachodni - turystyki kulturowej i plaż.
 
Tworzenie miejsc turystyczny polega na wykorzystaniu zewnętrznej infrastruktury magistralnej, inżynierii zewnętrznej, infrastruktury turystycznej i obiektów handlowych. Rozwój infrastruktury wewnętrznej ma być sfinansowany przez państwo. Biorąc pod uwagę, że obecnie partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest poddawane szerszej dyskusji, można założyć, że ten mechanizm będzie podstawą do przyciągnięcia dodatkowych inwestycji w rozwoju kazachstańskiej turystyki.
 
Efektywny rozwój zasad PPP w turystyce sugeruje "podział obowiązków" między partnerami publicznymi i prywatnymi. Głównym celem PPP jest rozwój infrastruktury w interesie publicznym poprzez połączenie zasobów i wiedzy rządu oraz przedstawicieli biznesu. Realizując przy tym istotne z punktu widzenia społecznego projekty przy jak najniższym koszcie i ryzyku, pod warunkiem zachowania wysokiej jakości usług.
 
Ponadto, na podstawie nowej ustawy o PPP możliwa jest prywatna inicjatywa w ramach której partner prywatny może zainicjować projekt do w ramach inicjatywy PPP w odniesieniu do obiektu znajdującego się w jego prawach własności lub wynajmowanego przez niego długoterminowo. Według statystyk turystyki Kazachstanu na 2014 rok - 97 proc. organizacji turystycznych było własnością prywatną, a tylko 3 proc. w posiadaniu organizacji turystycznych.
 
Innymi słowy, praktyka stosowania PPP w sektorze turystyki spełnia podstawowe zadania rozwoju sektora:
tworzenie pozytywnego wizerunku Kazachstanu dla wzrostu popularności tego kraju w międzynarodowym środowisku turystycznym;
podniesienie poziomu kulturalno – edukacyjnego Kazachów oraz zapoznanie otoczenia międzynarodowego z historią, kulturą i codziennym życiem Kazachstanu;
przyciągania kapitału zagranicznego.
 
W 88 krajach, mechanizm PPP jest stosowany jako narzędzie do przyciągnięcia inwestycji prywatnych w realizacji celów rządowych, w szczególności w zakresie świadczenia usług turystycznych. Pozytywne doświadczenia w tym zakresie posiada:
- Turcja: tworzenie kompleksów kurortów Południowej Antalyi.
- RPA: budowa i eksploatacja infrastruktury turystycznej w parkach narodowych dzięki koncesji. 
- Disneyland w Paryżu: budowa unikalnego parku rozrywki oraz jego infrastruktury.
 
Rozwój marki turystycznej w Kazachstanie jest jednym z priorytetowych sektorów nie olejowej branży kazachstańskiej gospodarki. W celu rozwoju turystyki, podczas 27. posiedzenia Rady Inwestorów Zagranicznych przy Prezydencie Republiki Kazachstanu, Nursułtan Nazarbajew ogłosił  jednostronne ustanowienie ruchu bezwizowego dla obywateli 10 krajów, które wykazały najwyższą aktywność inwestycyjną w Kazachstanie. Na tej liście znalazły się: Stany Zjednoczone, Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Republika Korei i Japonia.
 
Republika Kazachstanu  aktywnie uczestniczy w wydarzeniach poświęconych roku turystyki w krajach WNP. Co również wpływa na poprawę wizerunku tego centralnoazjtyckiego państwa.
 
Biorąc pod uwagę działania podejmowane w ramach realizacji koncepcji rozwoju branży turystycznej Kazachstanu do 2020 roku, a także potencjał wielu imprez międzynarodowych (EXPO-2017, nominację Kazachstanu do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku), można mówić o otwarciu szerokich możliwości dla zwiększenia stopnia uznania Kazachstanu w globalnym rynku turystycznym oraz przyciąganiu zagranicznych turystów.
 
Turystyka uważana jest za najbardziej widoczny aspekt marki narodowej. Wykorzystując obrazy turystyczne wpływa się na wizualną stronę międzynarodowego odbioru państw. Oddziałując w ten sposób na decyzję inwestorów zagranicznych oraz turystów. Niestety zdarza się, że przedstawione obrazy turystyczne odzwierciedlają jedynie niewielką część rzeczywistości. Nadmiernemu przywiązaniu państw do promocji wizerunku turystycznego zarzuca się nieproporcjonalny wpływ na postrzeganie państwa jako całości.
 
Tworzenie marek narodowych poprzez aspekt turystyczny bardzo często utożsamiane jest z kampaniami turystycznymi. Ukazanie państwa jako atrakcyjnego miejsca turystycznego wydaje się być najłatwiejszym z zadań promocji państwa na arenie międzynarodowej. Wykorzystuje się fakt, że turystyka jest najbardziej wizualna, efektywna i prosta do zakomunikowania. Ma szerokie grono odbiorców docelowych i istnieje duży popyt na usługi turystyczne. Dlatego ważne jest stworzenie unikalnej oferty, by nie pozostać anonimowym na turystycznej mapie świata. Najważniejsze jednak by turystyka była powiązana i uzupełniała działania pozostałych obszarów marki narodowej (dyplomacji publicznej, eksportu markowych produktów, działań kulturalnych, kapitału ludzkiego i bezpośrednich inwestycji zagranicznych). Tworząc markę turystyczną państwa wpadają w pułapkę: zapominają o tym, że na świecie jest wiele wyjątkowych miejsc, gór, plaż i zabytków, a w oczach turystów wszystkie wyglądają podobnie. Dlatego istnieje ryzyko, że jeśli marka narodowa Kazachstanu nie zostanie zaprojektowana spójnie (skupiając się jedynie na promocji turystyki) to pozostanie on kolejnym „wyjątkowym” państwem z unikalną przyrodą i zachwycającym zabytkami na mapie turystycznej świata z pustymi miejscami noclegowymi i niskim udziałem branży turystycznej w kazachstańskim PKB. 

Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2018-09-24)
UAHhrywna (Ukraina)0,1304
Wzrost0.46%
RUBrubel rosyjski0,0554
Wzrost0.73%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2018-09-19)
AMD (100)dram (Armenia)0,7578
Spadek-1.07%
GELlari (Gruzja)1,4047
Spadek-1.37%
MDLlej Mołdawii0,2185
Spadek-1.22%
AZNmanat azerbejdżański2,1626
Spadek-1.28%
KGSsom (Kirgistan)0,0532
Spadek-0.19%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,3892
Spadek-1.32%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0456
Spadek-3.59%
KZT (100)tenge (Kazachstan)1,0166
Wzrost3.38%

Biznes na Wschodzie

 

01.05.2018

 

Podatek VAT na Ukrainie

PODATEK OD WARTOŚCI DODANEJ (VAT) – to podatek pośredni, który wchodzi w skład ceny towarów oraz realizacji usług i jest wpłacany do budżetu państwowego Ukrainy.

 
 

 

12.03.2018

 

Zmiany w prawie korporacyjnym (spółek) na Ukrainie

Ukraińskie prawo korporacyjne od kwietnia 2017 roku czekało na podpis prezydenta pod Ustawą o umowach korporacyjnych. 18 lutego 2018 roku Ustawa weszła w życie, czyli Ukraina funkcjonuje w nowej korporacyjnej rzeczywistości. Co to oznacza?

 
 
 

 

29.01.2018

 

Prywatyzacja na Ukrainie

 
 
 
  • Strona 1 z 3
  • 1
  • 2
  • 3
 

Opinie

Armenia

10.05.2018

 
Pokojowa rewolucja w Armenii odniosła sukces - wola narodu została spełniona

Pokojowa rewolucja w Armenii odniosła sukces - wola narodu została spełniona

17 kwietnia Zgromadzenie Narodowe Armenii podjęło decyzję o powierzeniu funkcji premiera dotychczasowemu prezydentowi Serżowi Sarkisjanowi. Chociaż protesty przeciwko objęciu przez niego stanowiska szefa rządu trwały już kilka dni, nikt nie przypuszczał, że ten ruch doprowadzi do ogromnych demonstracji ulicznych.

 
 

Kazachstan

26.02.2018

 

Krótka analiza rynku motoryzacyjnego Kazachstanu w 2017 roku

Wg danych Związku Przedsiębiorstw Branży Motoryzacyjnej Kazachstanu „KazAutoProm”, w 2017 roku w Kazachstanie wyprodukowano 19 547 środków transportu (w tym samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, maszyny specjalne i naczepy). Wielkość produkcji w wyrażeniu naturalnym zwiększyła się w stosunku do roku poprzedniego 2,5-krotnie.

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Ukraina

26.05.2014

 

Raport: Ukraińscy oligarchowie

Mimo, że robią wielkie interesy zajmują się również polityką. Tworzą partie, kreują rządy, obejmują urząd prezydenta. Świat ukraińskiej polityki liczy się z ich decyzjami. Są przykładem tego, że na Ukrainie wielki biznes jest związany z wielką polityką. Zapraszamy do lektury kolejnego (drugiego) już raportu portalu rynekwschodni.pl poświęconego tym razem ukraińskim oligarchom.

 

 
 

Ukraina

04.05.2014

 

System podatkowy Ukrainy cz.2

 

Podatek akcyzowy

Podatek akcyzowy jest ogólnopaństwowym podatkiem pośrednim, pobieranym z tytułu wytworzenia lub importu pewnych rodzajów towarów konsumpcyjnych. Zgodnie z kryterium podmiotowym płatników tego podatku można najogólniej podzielić na trzy grupy: osoby prawne (rezydenci i nierezydenci), podmioty gospodarcze, które nie mają statusu osoby prawnej oraz osoby fizyczne (prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej). 

 
 
 
 
 
 

Wideo

 

Zaproszenia

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 

 

08.12.2016

 

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w 2017 roku

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.

 
 

 

25.11.2016

 

Debata: Dobra zmiana. Spojrzenie z Moskwy

W dniu 6 grudnia 2016 (wtorek) w godzinach 11.00-13.30 Fundacja im. Stefana Batorego organizuje debatę „Dobra zmiana. Spojrzenie z Moskwy” (siedziba Fundacji, ul. Sapieżyńska 10a, sala konferencyjna im. Jerzego Turowicza).



 
 
 

Po godzinach

Tadżykistan

21.06.2018

 
Czy w Tadżykistanie i Uzbekistanie warto jest promować polskie kino? Festiwal Wisła pokazuje, że tak!

Czy w Tadżykistanie i Uzbekistanie warto jest promować polskie kino? Festiwal Wisła pokazuje, że tak!

Rozpoczyna się 6. Festiwal Filmów Polskich "Wisła" w Tadżykistanie. W dniach 21 – 24 czerwca w kinie Studia Filmowego "Tadżykfilm" w Duszanbe widzowie zobaczą dziewięć polskich produkcji.

 
 

Rosja

15.06.2018

 
W Twerze i Torżoku odbędzie się Festiwal Filmów Polskich Wisła

W Twerze i Torżoku odbędzie się Festiwal Filmów Polskich Wisła

Od 15 do 24 czerwca w Twerze odbędzie się 4. Festiwal Filmów Polskich "Wisła".

 
 

Rosja

31.05.2018

 
Ostatnia transmisja sezonu – „Coppelia” na żywo z Teatru Bolszoj

Ostatnia transmisja sezonu – „Coppelia” na żywo z Teatru Bolszoj

nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin –zaprasza 10 czerwca (niedziela, 17:00) na transmisję HD LIVE „Coppelii” z muzyką Léo Delibesa. Spektakl będzie można obejrzeć na żywo w 20 ośrodkach w całej Polsce. Wiele kin organizuje również letnie retransmisje.

 

 
 

Rosja

26.05.2018

 
Laureaci 11. Festiwalu Filmów Polskich Wisła

Laureaci 11. Festiwalu Filmów Polskich Wisła

Jury w składzie: Przewodniczący, krytyk filmowy Wiktor Matizen, aktorka Olga Łapszyna i reżyser Michaił Segał przyznało Grand Prix w Konkursie Filmów Fabularnych 11.Wisły filmowi "Jestem mordercą" w reżyserii Macieja Pieprzycy "za mistrzowskie połączenie kryminału z dramatem socjalno-psychologicznym".

 
 

Rosja

17.05.2018

 
Startuje 11. Festiwal Wisła w Moskwie

Startuje 11. Festiwal Wisła w Moskwie

Rozpoczyna się 11. Festiwal Filmów Polskich "Wisła" w Moskwie. Najlepsze polskie produkcje zostaną pokazane w czterech moskiewskich kinach - "Pięć gwiazd na Pawieleckiej", "Iluzjon", "Oktiabr", "Sali kinowej Galerii Trietiakowskiej" – a także w "Nowej Przestrzeni Teatru Nacji". Ponad 100 filmów i 30 znakomitych gości. Spotkania, warsztaty filmowe, koncerty i wystawy. Do 24 maja pokażemy rosyjskim widzom wszystko, co najlepsze w polskiej kinematografii!

 
 
  • Strona 1 z 2
  • 1
  • 2
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2018

Zaloguj