Kazachstan

06.12.2015

Kazachstan stawia na turystykę

Patrycja Operacz

Rządy wielu państw na świecie wykorzystują turystykę jako element promocji państwa na arenie międzynarodowej. Spoty promujące „niesamowite” walory przyrody i zachwycające widoki mają pomóc w przyciąganiu inwestorów i turystów.
 
Tym razem rząd Republiki Kazachstanu postanowił zmierzyć się z pytaniami dlaczego w tym centralnoazjatyckim państwie nie ma śladu zagranicznych inwestorów oraz co jest barierą w podniesieniu wizerunku turystycznego państwa?
 
Pomimo faktu, że Kazachstan ma ogromny potencjał turystyczny, branża turystyczna jest słabo rozwinięta. Jej udział w PKB Kazachstanu to około 1,6 proc..
 
W 2014 roku zatwierdzono koncepcję rozwoju branży turystycznej na lata 2014 – 2020. Zawierała ona m.in. wsparcie w tworzeniu turystycznej marki narodowej, która miała wpływać na pozytywny wizerunek Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym. Mimo dużych środków finansowych przydzielonych na rozwój sektora turystycznego w 2013 r - 283 miliony tenge, w 2014 - 317 milionów tenge, a w 2015 roku - 339 milionów tenge (średni kurs tenge w ostatnim czasie wynosi 308 tenge – 1 dolar, 330 tenge – 1 euro) nie przyniosła spodziewanych efektów.
 
Rozwój kazachstańskiej branży turystycznej napotyka na problemy np. wysokie ceny noclegów za niski standard usług, brak infrastruktury, skomplikowany system wizowy, problemy w branży hotelarskiej, formalności migracyjne, słabą promocję Kazachstanu na arenie międzynarodowej. To sprawia, że turyści opuszczają Kazachstan z „oszukanymi” wrażeniami.
 
W 2013 roku liczba odwiedzających Kazachstan wyniosła 6,8 miliona turystów, w 2014 roku liczba ta spadła do 6,3 miliona osób. W 2014 roku 97 proc. wizytujących przybywało w celach biznesowych lub zawodowych, tylko 3 proc. przyjechało do Republiki Kazachstanu w celach wypoczynku i rekreacji.
 
Warunkiem koniecznym do zapewnienia zrównoważonego rozwoju turystyki państwowej jest wspieranie jej na szczeblu państwowym. Do stworzenia pozytywnego wizerunku Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym planowane jest zastosowanie klastrów turystycznych. Podkreśla się ich zasadnicze znaczenie dla tworzenia długoterminowych przewag konkurencyjnych. Koncepcja przewiduje rozwój klastra turystycznego w pięciu obszarach: Astanie, Ałmaty, Wschodnim, Południowym i Zachodnim Kazachstanie.
 
Region kazachstańskiej stolicy ma stać się centrum turystyki biznesowej. Ałmaty jako centrum międzynarodowej turystyki górskiej. Klaster wschodni -centrum rozwoju turystyki ekologicznej. Klaster południowy - turystyki kulturowej. Klaster zachodni - turystyki kulturowej i plaż.
 
Tworzenie miejsc turystyczny polega na wykorzystaniu zewnętrznej infrastruktury magistralnej, inżynierii zewnętrznej, infrastruktury turystycznej i obiektów handlowych. Rozwój infrastruktury wewnętrznej ma być sfinansowany przez państwo. Biorąc pod uwagę, że obecnie partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest poddawane szerszej dyskusji, można założyć, że ten mechanizm będzie podstawą do przyciągnięcia dodatkowych inwestycji w rozwoju kazachstańskiej turystyki.
 
Efektywny rozwój zasad PPP w turystyce sugeruje "podział obowiązków" między partnerami publicznymi i prywatnymi. Głównym celem PPP jest rozwój infrastruktury w interesie publicznym poprzez połączenie zasobów i wiedzy rządu oraz przedstawicieli biznesu. Realizując przy tym istotne z punktu widzenia społecznego projekty przy jak najniższym koszcie i ryzyku, pod warunkiem zachowania wysokiej jakości usług.
 
Ponadto, na podstawie nowej ustawy o PPP możliwa jest prywatna inicjatywa w ramach której partner prywatny może zainicjować projekt do w ramach inicjatywy PPP w odniesieniu do obiektu znajdującego się w jego prawach własności lub wynajmowanego przez niego długoterminowo. Według statystyk turystyki Kazachstanu na 2014 rok - 97 proc. organizacji turystycznych było własnością prywatną, a tylko 3 proc. w posiadaniu organizacji turystycznych.
 
Innymi słowy, praktyka stosowania PPP w sektorze turystyki spełnia podstawowe zadania rozwoju sektora:
tworzenie pozytywnego wizerunku Kazachstanu dla wzrostu popularności tego kraju w międzynarodowym środowisku turystycznym;
podniesienie poziomu kulturalno – edukacyjnego Kazachów oraz zapoznanie otoczenia międzynarodowego z historią, kulturą i codziennym życiem Kazachstanu;
przyciągania kapitału zagranicznego.
 
W 88 krajach, mechanizm PPP jest stosowany jako narzędzie do przyciągnięcia inwestycji prywatnych w realizacji celów rządowych, w szczególności w zakresie świadczenia usług turystycznych. Pozytywne doświadczenia w tym zakresie posiada:
- Turcja: tworzenie kompleksów kurortów Południowej Antalyi.
- RPA: budowa i eksploatacja infrastruktury turystycznej w parkach narodowych dzięki koncesji. 
- Disneyland w Paryżu: budowa unikalnego parku rozrywki oraz jego infrastruktury.
 
Rozwój marki turystycznej w Kazachstanie jest jednym z priorytetowych sektorów nie olejowej branży kazachstańskiej gospodarki. W celu rozwoju turystyki, podczas 27. posiedzenia Rady Inwestorów Zagranicznych przy Prezydencie Republiki Kazachstanu, Nursułtan Nazarbajew ogłosił  jednostronne ustanowienie ruchu bezwizowego dla obywateli 10 krajów, które wykazały najwyższą aktywność inwestycyjną w Kazachstanie. Na tej liście znalazły się: Stany Zjednoczone, Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Republika Korei i Japonia.
 
Republika Kazachstanu  aktywnie uczestniczy w wydarzeniach poświęconych roku turystyki w krajach WNP. Co również wpływa na poprawę wizerunku tego centralnoazjtyckiego państwa.
 
Biorąc pod uwagę działania podejmowane w ramach realizacji koncepcji rozwoju branży turystycznej Kazachstanu do 2020 roku, a także potencjał wielu imprez międzynarodowych (EXPO-2017, nominację Kazachstanu do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku), można mówić o otwarciu szerokich możliwości dla zwiększenia stopnia uznania Kazachstanu w globalnym rynku turystycznym oraz przyciąganiu zagranicznych turystów.
 
Turystyka uważana jest za najbardziej widoczny aspekt marki narodowej. Wykorzystując obrazy turystyczne wpływa się na wizualną stronę międzynarodowego odbioru państw. Oddziałując w ten sposób na decyzję inwestorów zagranicznych oraz turystów. Niestety zdarza się, że przedstawione obrazy turystyczne odzwierciedlają jedynie niewielką część rzeczywistości. Nadmiernemu przywiązaniu państw do promocji wizerunku turystycznego zarzuca się nieproporcjonalny wpływ na postrzeganie państwa jako całości.
 
Tworzenie marek narodowych poprzez aspekt turystyczny bardzo często utożsamiane jest z kampaniami turystycznymi. Ukazanie państwa jako atrakcyjnego miejsca turystycznego wydaje się być najłatwiejszym z zadań promocji państwa na arenie międzynarodowej. Wykorzystuje się fakt, że turystyka jest najbardziej wizualna, efektywna i prosta do zakomunikowania. Ma szerokie grono odbiorców docelowych i istnieje duży popyt na usługi turystyczne. Dlatego ważne jest stworzenie unikalnej oferty, by nie pozostać anonimowym na turystycznej mapie świata. Najważniejsze jednak by turystyka była powiązana i uzupełniała działania pozostałych obszarów marki narodowej (dyplomacji publicznej, eksportu markowych produktów, działań kulturalnych, kapitału ludzkiego i bezpośrednich inwestycji zagranicznych). Tworząc markę turystyczną państwa wpadają w pułapkę: zapominają o tym, że na świecie jest wiele wyjątkowych miejsc, gór, plaż i zabytków, a w oczach turystów wszystkie wyglądają podobnie. Dlatego istnieje ryzyko, że jeśli marka narodowa Kazachstanu nie zostanie zaprojektowana spójnie (skupiając się jedynie na promocji turystyki) to pozostanie on kolejnym „wyjątkowym” państwem z unikalną przyrodą i zachwycającym zabytkami na mapie turystycznej świata z pustymi miejscami noclegowymi i niskim udziałem branży turystycznej w kazachstańskim PKB. 

Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2019-05-24)
UAHhrywna (Ukraina)0,1453
Spadek-1.16%
RUBrubel rosyjski0,0595
Spadek-0.83%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2019-05-22)
AMD (100)dram (Armenia)0,8053
Wzrost1.08%
GELlari (Gruzja)1,4048
Wzrost0.23%
MDLlej Mołdawii0,2150
Wzrost0.28%
AZNmanat azerbejdżański2,2779
Wzrost0.47%
KGSsom (Kirgistan)0,0554
Wzrost0.54%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,4095
Wzrost0.52%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0457
Wzrost0.44%
KZT (100)tenge (Kazachstan)1,0191
Wzrost0.61%

Biznes na Wschodzie

 

01.05.2018

 

Podatek VAT na Ukrainie

PODATEK OD WARTOŚCI DODANEJ (VAT) – to podatek pośredni, który wchodzi w skład ceny towarów oraz realizacji usług i jest wpłacany do budżetu państwowego Ukrainy.

 
 

 

12.03.2018

 

Zmiany w prawie korporacyjnym (spółek) na Ukrainie

Ukraińskie prawo korporacyjne od kwietnia 2017 roku czekało na podpis prezydenta pod Ustawą o umowach korporacyjnych. 18 lutego 2018 roku Ustawa weszła w życie, czyli Ukraina funkcjonuje w nowej korporacyjnej rzeczywistości. Co to oznacza?

 
 
 

 

29.01.2018

 

Prywatyzacja na Ukrainie

 
 
 
  • Strona 1 z 3
  • 1
  • 2
  • 3
 

Opinie

Kazachstan

11.04.2019

 
Nursułtan i Moskwa – strategiczni sojusznicy

Nursułtan i Moskwa – strategiczni sojusznicy

Pierwszym zagranicznym kierunkiem wizyty nowego prezydenta Kazachstanu była Rosja. W dniach 3-4 marca Kasym-Żomart Tokajew i Władimir Putin spotkali się w Moskwie. Podpisano szereg porozumień m.in. dotyczących utrzymania stabilności w regionie czy współpracy wojskowo-technicznej.

 
 

Rosja

08.03.2019

 
Wpływ węgla na stosunki polsko-radzieckie tuż po wojnie

Wpływ węgla na stosunki polsko-radzieckie tuż po wojnie

Węgiel jest naszym strategicznym surowcem i trudno, żebyśmy całkowicie zrezygnowali z surowca, dzięki któremu mamy zapewnioną suwerenność energetyczną - powiedział podczas grudniowego na szczytu COP24 w Katowicach prezydent, Andrzej Duda.

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Kazachstan

24.02.2019

 

Konflikt o wodę kluczowym problemem bezpieczeństwa energetycznego w Azji Centralnej

Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie. 

 
 

Rosja

29.01.2019

 

Eurazjatycki Bank Rozwoju – narzędzie ekonomicznej integracji na obszarze byłego ZSRR

Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym. 

 
 
 
 
 
 

Wideo

 

Zaproszenia

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 

 

08.12.2016

 

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w 2017 roku

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.

 
 

 

25.11.2016

 

Debata: Dobra zmiana. Spojrzenie z Moskwy

W dniu 6 grudnia 2016 (wtorek) w godzinach 11.00-13.30 Fundacja im. Stefana Batorego organizuje debatę „Dobra zmiana. Spojrzenie z Moskwy” (siedziba Fundacji, ul. Sapieżyńska 10a, sala konferencyjna im. Jerzego Turowicza).



 
 
 

Po godzinach

Rosja

24.03.2019

 
Polskie kino podbija świat

Polskie kino podbija świat

12. Festiwal Filmów Polskich „Wisła” od kwietnia do grudnia 2019 r. odwiedzi kilkanaście krajów: Rosję, Gruzję, Białoruś, Chorwację, Serbię, Azerbejdżan, Uzbekistan, Tadżykistan, Kazachstan, Kirgistan, Turcję, Słowację, Czechy, Islandię i Chile. Główna edycja projektu odbędzie się w dniach 23 – 30 maja br. w Moskwie. Następnie polskie filmy zagrają kina w kilkunastu rosyjskich miastach.

 
 

Tadżykistan

21.06.2018

 
Czy w Tadżykistanie i Uzbekistanie warto jest promować polskie kino? Festiwal Wisła pokazuje, że tak!

Czy w Tadżykistanie i Uzbekistanie warto jest promować polskie kino? Festiwal Wisła pokazuje, że tak!

Rozpoczyna się 6. Festiwal Filmów Polskich "Wisła" w Tadżykistanie. W dniach 21 – 24 czerwca w kinie Studia Filmowego "Tadżykfilm" w Duszanbe widzowie zobaczą dziewięć polskich produkcji.

 
 

Rosja

15.06.2018

 
W Twerze i Torżoku odbędzie się Festiwal Filmów Polskich Wisła

W Twerze i Torżoku odbędzie się Festiwal Filmów Polskich Wisła

Od 15 do 24 czerwca w Twerze odbędzie się 4. Festiwal Filmów Polskich "Wisła".

 
 

Rosja

31.05.2018

 
Ostatnia transmisja sezonu – „Coppelia” na żywo z Teatru Bolszoj

Ostatnia transmisja sezonu – „Coppelia” na żywo z Teatru Bolszoj

nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin –zaprasza 10 czerwca (niedziela, 17:00) na transmisję HD LIVE „Coppelii” z muzyką Léo Delibesa. Spektakl będzie można obejrzeć na żywo w 20 ośrodkach w całej Polsce. Wiele kin organizuje również letnie retransmisje.

 

 
 

Rosja

26.05.2018

 
Laureaci 11. Festiwalu Filmów Polskich Wisła

Laureaci 11. Festiwalu Filmów Polskich Wisła

Jury w składzie: Przewodniczący, krytyk filmowy Wiktor Matizen, aktorka Olga Łapszyna i reżyser Michaił Segał przyznało Grand Prix w Konkursie Filmów Fabularnych 11.Wisły filmowi "Jestem mordercą" w reżyserii Macieja Pieprzycy "za mistrzowskie połączenie kryminału z dramatem socjalno-psychologicznym".

 
 
  • Strona 1 z 3
  • 1
  • 2
  • 3
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2019

Zaloguj