Kazachstan

06.12.2015

Kazachstan stawia na turystykę

Patrycja Operacz

Rządy wielu państw na świecie wykorzystują turystykę jako element promocji państwa na arenie międzynarodowej. Spoty promujące „niesamowite” walory przyrody i zachwycające widoki mają pomóc w przyciąganiu inwestorów i turystów.
 
Tym razem rząd Republiki Kazachstanu postanowił zmierzyć się z pytaniami dlaczego w tym centralnoazjatyckim państwie nie ma śladu zagranicznych inwestorów oraz co jest barierą w podniesieniu wizerunku turystycznego państwa?
 
Pomimo faktu, że Kazachstan ma ogromny potencjał turystyczny, branża turystyczna jest słabo rozwinięta. Jej udział w PKB Kazachstanu to około 1,6 proc..
 
W 2014 roku zatwierdzono koncepcję rozwoju branży turystycznej na lata 2014 – 2020. Zawierała ona m.in. wsparcie w tworzeniu turystycznej marki narodowej, która miała wpływać na pozytywny wizerunek Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym. Mimo dużych środków finansowych przydzielonych na rozwój sektora turystycznego w 2013 r - 283 miliony tenge, w 2014 - 317 milionów tenge, a w 2015 roku - 339 milionów tenge (średni kurs tenge w ostatnim czasie wynosi 308 tenge – 1 dolar, 330 tenge – 1 euro) nie przyniosła spodziewanych efektów.
 
Rozwój kazachstańskiej branży turystycznej napotyka na problemy np. wysokie ceny noclegów za niski standard usług, brak infrastruktury, skomplikowany system wizowy, problemy w branży hotelarskiej, formalności migracyjne, słabą promocję Kazachstanu na arenie międzynarodowej. To sprawia, że turyści opuszczają Kazachstan z „oszukanymi” wrażeniami.
 
W 2013 roku liczba odwiedzających Kazachstan wyniosła 6,8 miliona turystów, w 2014 roku liczba ta spadła do 6,3 miliona osób. W 2014 roku 97 proc. wizytujących przybywało w celach biznesowych lub zawodowych, tylko 3 proc. przyjechało do Republiki Kazachstanu w celach wypoczynku i rekreacji.
 
Warunkiem koniecznym do zapewnienia zrównoważonego rozwoju turystyki państwowej jest wspieranie jej na szczeblu państwowym. Do stworzenia pozytywnego wizerunku Kazachstanu w międzynarodowym środowisku turystycznym planowane jest zastosowanie klastrów turystycznych. Podkreśla się ich zasadnicze znaczenie dla tworzenia długoterminowych przewag konkurencyjnych. Koncepcja przewiduje rozwój klastra turystycznego w pięciu obszarach: Astanie, Ałmaty, Wschodnim, Południowym i Zachodnim Kazachstanie.
 
Region kazachstańskiej stolicy ma stać się centrum turystyki biznesowej. Ałmaty jako centrum międzynarodowej turystyki górskiej. Klaster wschodni -centrum rozwoju turystyki ekologicznej. Klaster południowy - turystyki kulturowej. Klaster zachodni - turystyki kulturowej i plaż.
 
Tworzenie miejsc turystyczny polega na wykorzystaniu zewnętrznej infrastruktury magistralnej, inżynierii zewnętrznej, infrastruktury turystycznej i obiektów handlowych. Rozwój infrastruktury wewnętrznej ma być sfinansowany przez państwo. Biorąc pod uwagę, że obecnie partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) jest poddawane szerszej dyskusji, można założyć, że ten mechanizm będzie podstawą do przyciągnięcia dodatkowych inwestycji w rozwoju kazachstańskiej turystyki.
 
Efektywny rozwój zasad PPP w turystyce sugeruje "podział obowiązków" między partnerami publicznymi i prywatnymi. Głównym celem PPP jest rozwój infrastruktury w interesie publicznym poprzez połączenie zasobów i wiedzy rządu oraz przedstawicieli biznesu. Realizując przy tym istotne z punktu widzenia społecznego projekty przy jak najniższym koszcie i ryzyku, pod warunkiem zachowania wysokiej jakości usług.
 
Ponadto, na podstawie nowej ustawy o PPP możliwa jest prywatna inicjatywa w ramach której partner prywatny może zainicjować projekt do w ramach inicjatywy PPP w odniesieniu do obiektu znajdującego się w jego prawach własności lub wynajmowanego przez niego długoterminowo. Według statystyk turystyki Kazachstanu na 2014 rok - 97 proc. organizacji turystycznych było własnością prywatną, a tylko 3 proc. w posiadaniu organizacji turystycznych.
 
Innymi słowy, praktyka stosowania PPP w sektorze turystyki spełnia podstawowe zadania rozwoju sektora:
tworzenie pozytywnego wizerunku Kazachstanu dla wzrostu popularności tego kraju w międzynarodowym środowisku turystycznym;
podniesienie poziomu kulturalno – edukacyjnego Kazachów oraz zapoznanie otoczenia międzynarodowego z historią, kulturą i codziennym życiem Kazachstanu;
przyciągania kapitału zagranicznego.
 
W 88 krajach, mechanizm PPP jest stosowany jako narzędzie do przyciągnięcia inwestycji prywatnych w realizacji celów rządowych, w szczególności w zakresie świadczenia usług turystycznych. Pozytywne doświadczenia w tym zakresie posiada:
- Turcja: tworzenie kompleksów kurortów Południowej Antalyi.
- RPA: budowa i eksploatacja infrastruktury turystycznej w parkach narodowych dzięki koncesji. 
- Disneyland w Paryżu: budowa unikalnego parku rozrywki oraz jego infrastruktury.
 
Rozwój marki turystycznej w Kazachstanie jest jednym z priorytetowych sektorów nie olejowej branży kazachstańskiej gospodarki. W celu rozwoju turystyki, podczas 27. posiedzenia Rady Inwestorów Zagranicznych przy Prezydencie Republiki Kazachstanu, Nursułtan Nazarbajew ogłosił  jednostronne ustanowienie ruchu bezwizowego dla obywateli 10 krajów, które wykazały najwyższą aktywność inwestycyjną w Kazachstanie. Na tej liście znalazły się: Stany Zjednoczone, Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Republika Korei i Japonia.
 
Republika Kazachstanu  aktywnie uczestniczy w wydarzeniach poświęconych roku turystyki w krajach WNP. Co również wpływa na poprawę wizerunku tego centralnoazjtyckiego państwa.
 
Biorąc pod uwagę działania podejmowane w ramach realizacji koncepcji rozwoju branży turystycznej Kazachstanu do 2020 roku, a także potencjał wielu imprez międzynarodowych (EXPO-2017, nominację Kazachstanu do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku), można mówić o otwarciu szerokich możliwości dla zwiększenia stopnia uznania Kazachstanu w globalnym rynku turystycznym oraz przyciąganiu zagranicznych turystów.
 
Turystyka uważana jest za najbardziej widoczny aspekt marki narodowej. Wykorzystując obrazy turystyczne wpływa się na wizualną stronę międzynarodowego odbioru państw. Oddziałując w ten sposób na decyzję inwestorów zagranicznych oraz turystów. Niestety zdarza się, że przedstawione obrazy turystyczne odzwierciedlają jedynie niewielką część rzeczywistości. Nadmiernemu przywiązaniu państw do promocji wizerunku turystycznego zarzuca się nieproporcjonalny wpływ na postrzeganie państwa jako całości.
 
Tworzenie marek narodowych poprzez aspekt turystyczny bardzo często utożsamiane jest z kampaniami turystycznymi. Ukazanie państwa jako atrakcyjnego miejsca turystycznego wydaje się być najłatwiejszym z zadań promocji państwa na arenie międzynarodowej. Wykorzystuje się fakt, że turystyka jest najbardziej wizualna, efektywna i prosta do zakomunikowania. Ma szerokie grono odbiorców docelowych i istnieje duży popyt na usługi turystyczne. Dlatego ważne jest stworzenie unikalnej oferty, by nie pozostać anonimowym na turystycznej mapie świata. Najważniejsze jednak by turystyka była powiązana i uzupełniała działania pozostałych obszarów marki narodowej (dyplomacji publicznej, eksportu markowych produktów, działań kulturalnych, kapitału ludzkiego i bezpośrednich inwestycji zagranicznych). Tworząc markę turystyczną państwa wpadają w pułapkę: zapominają o tym, że na świecie jest wiele wyjątkowych miejsc, gór, plaż i zabytków, a w oczach turystów wszystkie wyglądają podobnie. Dlatego istnieje ryzyko, że jeśli marka narodowa Kazachstanu nie zostanie zaprojektowana spójnie (skupiając się jedynie na promocji turystyki) to pozostanie on kolejnym „wyjątkowym” państwem z unikalną przyrodą i zachwycającym zabytkami na mapie turystycznej świata z pustymi miejscami noclegowymi i niskim udziałem branży turystycznej w kazachstańskim PKB. 

Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2017-06-28)
UAHhrywna (Ukraina)0,1428
Spadek-0.49%
RUBrubel rosyjski0,0626
Spadek-1.26%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2017-06-28)
AMD (100)dram (Armenia)0,7750
Spadek-2.29%
GELlari (Gruzja)1,5444
Spadek-2.5%
MDLlej Mołdawii0,2048
Spadek-1.59%
AZNmanat azerbejdżański2,1849
Spadek-2.58%
KGSsom (Kirgistan)0,0540
Spadek-2.7%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,4219
Spadek-2.47%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0947
Spadek-2.47%
KZT (100)tenge (Kazachstan)1,1506
Spadek-1.29%

O biznesie na Wschodzie

 

16.05.2016

 

Obecność przedsiębiorstwa w Internecie

Problem z wykorzystaniem Internetu w prowadzeniu biznesu w Kazachstanie jest taki, że z jednej strony wzrasta udział usług e-commerce, szczególnie w sektorze bankowym i spożywczym, organizowane są konkursy na nowe aplikacje itd.. 

 
 

 

10.05.2016

 

Jak widzą przedsiębiorstwa tak Polskę malują

Wizerunek przedsiębiorstw za wschodnią (i nie tylko) granicą nie jest jedynym i decydującym czynnikiem wpływającym na postrzeganie Polski. W celu całościowego zbadania odbioru państwa należałoby zbadać m.in. stereotypy, przeprowadzić badania wizerunkowe wśród społeczeństwa, uwzględnić czynniki takie jak dyplomacja publiczna oraz sposób prowadzenia polityki wewnętrznej i zagranicznej, wydarzenia kulturalne, atrakcyjność turystyki i dziedzictwa kulturowego oraz kapitał ludzki(Anholt, Olins).

 
 
 

 

25.04.2016

 

Targi wciąż w modzie

 
 
 

Opinie

Białoruś

18.03.2017

 

Białoruś znowu lawiruje

Eksperci ostrzegają. Kondycja białoruskiej gospodarki jest w fatalnym stanie. Podstawowe wskaźniki białoruskiej gospodarki w 2016 roku pokazały wyraźnie, że władzom Białorusi nie udało się odwrócić negatywnych tendencji zapoczątkowanych w 2015 roku. Co więcej, eskalacja napięcia na linii Mińsk-Moskwa, jesienią ubiegłego roku, każe przypuszczać, że kryzys gospodarczy będzie trwał i w tym roku. 

 
 

Rosja

16.03.2017

 

Wpływ rosyjskich sankcji na polski sektor rolno-spożywczy

Wprowadzone przez Rosję w 2014 r. ograniczenia na wwóz produktów rolniczych i żywności z UE w założeniu były nie tylko rewanżem za europejskie sankcje, ale również próbą podniesienia politycznych kosztów ich nałożenia poprzez uderzenie we wpływową grupę interesu. Polska miała być jedną z głównych ofiar kontr-sankcji. Utrata ważnego rynku zbytu miała wywołać na tyle poważne straty, aby skłonić polskich, rolników, sadowników i hodowców do nacisku na elity polityczne stojące w obliczu wyborów samorządowych (listopad 2014) prezydenckich (maj 2015) i parlamentarnych (październik 2015). 

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Ukraina

26.05.2014

 

Raport: Ukraińscy oligarchowie

Mimo, że robią wielkie interesy zajmują się również polityką. Tworzą partie, kreują rządy, obejmują urząd prezydenta. Świat ukraińskiej polityki liczy się z ich decyzjami. Są przykładem tego, że na Ukrainie wielki biznes jest związany z wielką polityką. Zapraszamy do lektury kolejnego (drugiego) już raportu portalu rynekwschodni.pl poświęconego tym razem ukraińskim oligarchom.

 

 
 

Ukraina

04.05.2014

 

System podatkowy Ukrainy cz.2

 

Podatek akcyzowy

Podatek akcyzowy jest ogólnopaństwowym podatkiem pośrednim, pobieranym z tytułu wytworzenia lub importu pewnych rodzajów towarów konsumpcyjnych. Zgodnie z kryterium podmiotowym płatników tego podatku można najogólniej podzielić na trzy grupy: osoby prawne (rezydenci i nierezydenci), podmioty gospodarcze, które nie mają statusu osoby prawnej oraz osoby fizyczne (prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej). 

 
 
 
 
 
 

Wideo

 

Zaproszenia

 

28.04.2017

 
Jubileusz Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”

Jubileusz Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”

Festiwal Filmów Polskich „Wisła” odbywa się od 10 lat w Rosji, dzięki czemu zajmuje ważną pozycję na mapie tamtejszych wydarzeń kulturalnych. Każdego roku staramy się rozszerzać granice projektu, prezentując polską kinematografię również w innych krajach.

 
 

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 

 

08.12.2016

 

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w 2017 roku

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.

 
 
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2017

Zaloguj