25.04.2016
Patrycja Operacz
W opracowaniach poświęconych praktycznemu wymiarowi koncepcji brandingu narodowego podkreśla się nieefektywność wpływu instrumentu jakim jest dofinansowywanie udziałów firm w międzynarodowych targach (oraz sam udział) na sukces wizerunku i reputacji państw na arenie międzynarodowej. Tymczasem na Wschodzie – targi wciąż są w modzie.
Dzięki uczestnictwie w międzynarodowych wystawach przedstawiciele polskich firm mogą spotkać się bezpośrednio z osobami zainteresowanymi ich produktami w wybrany państwie. Bardzo często zdarza się, że polskie firmy przyjeżdżają tylko „wybadać” rynek i zapoznać się potencjalnymi klientami, bez wykupowania powierzchni targowej. Inni organizują swoje stoiska w celu przedstawienia oferty swoich produktów i pozyskania nowych partnerów handlowych. Na Wschodzie (niezmiennie) powszechne jest nawiązywanie kontaktów bezpośrednio, każdą ofertę trzeba przedyskutować a partnera handlowego poznać z bliska.
Podczas międzynarodowych targów zdarza się, że polskie stoiska nie są ulokowane w bezpośrednim sąsiedztwie, a ich przedstawiciele nie prezentują się przy pomocy np. logo polskiej marki gospodarczej lub innych polskich akcentów. Innym razem stosika są ze sobą połączone i przedstawiają wspólny region np. Mazowsze. Charakteryzują się wówczas wspólną kolorystyką, materiałami promocyjnymi i hasłem promocyjnym.
Skuteczniejsze w przypadku długoterminowej promocji polskiej gospodarki oraz korzystniejsze wizerunkowo byłoby skupienie wszystkich polskich firm na międzynarodowych targach w jednym miejscu (podobnie jak robią to np. Niemcy). Wówczas promocja polskiego eksportu odbywałaby się pod wspólną polską marką gospodarczą (w kwestii kolorystyki, materiałów promocyjnych, hasła, idei). Byłoby to korzystniejsze wizerunkowo dla wymiaru gospodarczego pod kątem kreowania ambasadorów polskiej marki oraz produktów eksportowych na Wschodzie.
Tymczasem częstą praktyką jest nie tylko rozpraszanie stoisk, ale także zmienianie nazw na użytek wprowadzania produktów na rynki zagraniczne. Z jednej strony pomaga to w wyborze danej marki przez zagranicznych konsumentów, którzy wolą kupować to co posiada bardziej angielską nazwę. Utożsamiając ten wybór z prestiżem i wyższą jakością produktów zachodnich. Z drugiej strony poodpisywanie się pod szyldem wyprodukowano w UE i „odejmowanie” produktom polskości powoduje, że polska marka gospodarcza nigdy nie wytworzy efektu kraju pochodzenia.
W celu poprawy wizerunku nie tylko Polski, ale też polskiej marki gospodarczej należy promować polskie produkty i usługi w ramach wspólnej powierzchni targowej z wykorzystaniem wizualnego logo polskiej marki gospodarczej oraz na ile to możliwe w nawiązaniu do Polski, czy to poprzez polsko brzmiącą nazwę, czy też poprzez symbole związane z Polską itd. Działania zmierzające do stworzenia efektu pochodzenia mogą w przyszłości pomóc polskim przedsiębiorcom, których – jeśli efekt kraju pochodzenia zadziała – produkty będą wybierane na podstawie ich związków z Polską.
Artykuł nie został jeszcze oceniony.
Oceń artykuł:
Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl
Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie) (2023-02-16) | |||
UAH | hrywna (Ukraina) | 0,1258 0% | |
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu) (2024-02-28) | |||
AMD (100) | dram (Armenia) | 0,9816 -0.18% | |
GEL | lari (Gruzja) | 1,4996 -0.58% | |
MDL | lej Mołdawii | 0,2239 0.49% | |
AZN | manat azerbejdżański | 2,3464 -0.2% | |
KGS | som (Kirgistan) | 0,0446 -0.22% | |
TJS | somoni (Tadżykistan) | 0,3643 -0.16% | |
UZS (100) | sum (Uzbekistan) | 0,0319 -1.54% | |
KZT (100) | tenge (Kazachstan) | 0,8856 -0.12% |
21.07.2019
Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.
28.05.2019
Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.
29.05.2023
Już od 2013 roku Chiny systematycznie wprowadzają liczne inicjatywy gospodarcze, kulturowe oraz społeczne w ramach One Belt One Road między innymi w regionie Azji Centralnej. Jedną z istotniejszych płaszczyzn jest promocja „zielonych” projektów, które z każdym rokiem nabierają na sile i stają się nieodłącznym elementem międzynarodowej narracji polityczno-gospodarczej Chin.
29.05.2023
W ostatnich latach Kazachstan stał się liderem w regionie Azji Centralnej w kontekście rozwoju gospodarczego, głównie dzięki wielowektorowej polityce nawiązywania i rozszerzania współpracy na tej płaszczyźnie. Niewątpliwie liczne spotkania premiera Kazachstanu Alikhana Smailova mające miejsce 23-25 maja w Doha oraz wcześniejsze z sekretarzem stanu USA, wskazują na znaczny rozpęd tego państwa w budowie siatki partnerów gospodarczych.
24.02.2019
Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie.
29.01.2019
Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym.
14.05.2023
Portal rynekwschodni.pl poszukuje osoby chętne do współprowadzenia strony. Mile widziani studenci i doktoranci. Kontakt: redakcja@rynekwschodni.pl
18.06.2019
Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”
05.04.2017
15.08.2022
W ramach kolejnej edycji Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” ruszymy w znane nam strony: do Azerbejdżanu, Serbii i Turcji, jednak szczególnie nas cieszy rozszerzenie kręgu odwiedzanych przez nas państw o Słowenię i Bułgarię.
11.06.2022
Republikański Dom Kino im. Czingiza Ajtmatowa w Biszkeku w dniach 6-12 czerwca 2022 zaprasza na pokazy filmów w ramach 5. Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”. To świetna okazja, aby zapoznać się z filmowymi nowościami ostatnich dwóch lat, autorstwa zarówno znanych i wielokrotnie nagradzanych reżyserów, jak i utalentowanych, zachwycających swoimi pierwszymi dziełami debiutantów. Wejście na wszystkie pokazy w ramach festiwalu jest bezpłatne!
30.04.2022
Kolejna edycja Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” rozpocznie się już w maju! Tegoroczny sezon rozpoczniemy od Chorwacji. Święto polskiej kinematografii będziemy tam obchodzić aż 11 dni w czterech miastach: w Splicie, Puli, Rijece i Varaždinie, a pokazy filmowe rozpoczniemy w Splicie 20 maja w kinie „ZlatnaVrata”.
22.12.2021
Niniejsza monografia, stanowiąca efekt wielu lat badań autora nad dziejami Rosji, jest pierwszą w Polsce próbą kompleksowego przedstawienia historii państwowości rosyjskiej oraz różnych koncepcji państwa w czasie rewolucji lutowej. Zawiera informacje, fakty oraz interpretacje wydarzeń historycznych, które pozwalają dyskutować o tym, dlaczego w Rosji 1917 roku nie udało się zbudować państwa demokratycznego i konstytucyjnego.
27.10.2021
15. Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską" rozpocznie się 18 listopada. Na pokazy zapraszamy do warszawskich kin Luna i Iluzjon.