25.04.2016
Patrycja Operacz
W opracowaniach poświęconych praktycznemu wymiarowi koncepcji brandingu narodowego podkreśla się nieefektywność wpływu instrumentu jakim jest dofinansowywanie udziałów firm w międzynarodowych targach (oraz sam udział) na sukces wizerunku i reputacji państw na arenie międzynarodowej. Tymczasem na Wschodzie – targi wciąż są w modzie.
Dzięki uczestnictwie w międzynarodowych wystawach przedstawiciele polskich firm mogą spotkać się bezpośrednio z osobami zainteresowanymi ich produktami w wybrany państwie. Bardzo często zdarza się, że polskie firmy przyjeżdżają tylko „wybadać” rynek i zapoznać się potencjalnymi klientami, bez wykupowania powierzchni targowej. Inni organizują swoje stoiska w celu przedstawienia oferty swoich produktów i pozyskania nowych partnerów handlowych. Na Wschodzie (niezmiennie) powszechne jest nawiązywanie kontaktów bezpośrednio, każdą ofertę trzeba przedyskutować a partnera handlowego poznać z bliska.
Podczas międzynarodowych targów zdarza się, że polskie stoiska nie są ulokowane w bezpośrednim sąsiedztwie, a ich przedstawiciele nie prezentują się przy pomocy np. logo polskiej marki gospodarczej lub innych polskich akcentów. Innym razem stosika są ze sobą połączone i przedstawiają wspólny region np. Mazowsze. Charakteryzują się wówczas wspólną kolorystyką, materiałami promocyjnymi i hasłem promocyjnym.
Skuteczniejsze w przypadku długoterminowej promocji polskiej gospodarki oraz korzystniejsze wizerunkowo byłoby skupienie wszystkich polskich firm na międzynarodowych targach w jednym miejscu (podobnie jak robią to np. Niemcy). Wówczas promocja polskiego eksportu odbywałaby się pod wspólną polską marką gospodarczą (w kwestii kolorystyki, materiałów promocyjnych, hasła, idei). Byłoby to korzystniejsze wizerunkowo dla wymiaru gospodarczego pod kątem kreowania ambasadorów polskiej marki oraz produktów eksportowych na Wschodzie.
Tymczasem częstą praktyką jest nie tylko rozpraszanie stoisk, ale także zmienianie nazw na użytek wprowadzania produktów na rynki zagraniczne. Z jednej strony pomaga to w wyborze danej marki przez zagranicznych konsumentów, którzy wolą kupować to co posiada bardziej angielską nazwę. Utożsamiając ten wybór z prestiżem i wyższą jakością produktów zachodnich. Z drugiej strony poodpisywanie się pod szyldem wyprodukowano w UE i „odejmowanie” produktom polskości powoduje, że polska marka gospodarcza nigdy nie wytworzy efektu kraju pochodzenia.
W celu poprawy wizerunku nie tylko Polski, ale też polskiej marki gospodarczej należy promować polskie produkty i usługi w ramach wspólnej powierzchni targowej z wykorzystaniem wizualnego logo polskiej marki gospodarczej oraz na ile to możliwe w nawiązaniu do Polski, czy to poprzez polsko brzmiącą nazwę, czy też poprzez symbole związane z Polską itd. Działania zmierzające do stworzenia efektu pochodzenia mogą w przyszłości pomóc polskim przedsiębiorcom, których – jeśli efekt kraju pochodzenia zadziała – produkty będą wybierane na podstawie ich związków z Polską.
Artykuł nie został jeszcze oceniony.
Oceń artykuł:
Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl
Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie) (2021-03-08) | |||
UAH | hrywna (Ukraina) | 0,1392![]() | |
RUB | rubel rosyjski | 0,0518![]() | |
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu) (2021-03-03) | |||
AMD (100) | dram (Armenia) | 0,7130![]() | |
GEL | lari (Gruzja) | 1,1336![]() | |
MDL | lej Mołdawii | 0,2136![]() | |
AZN | manat azerbejdżański | 2,2126![]() | |
KGS | som (Kirgistan) | 0,0443![]() | |
TJS | somoni (Tadżykistan) | 0,3299![]() | |
UZS (100) | sum (Uzbekistan) | 0,0358![]() | |
KZT (100) | tenge (Kazachstan) | 0,8956![]() |
21.07.2019
Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.
28.05.2019
Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.
08.03.2021
W Wielkiej Brytanii zostaną zbudowane nowe łodzie dla ukraińskiej marynarki wojennej. To efekt październikowej wizyty prezydenta Ukrainy w Wielkiej Brytanii i podpisania przez ministerstwa obrony obu państw memorandum o współpracy w zakresie rozwoju i zwiększania zdolności marynarki wojennej Ukrainy.
14.12.2020
Świat nie lubi próżni. Gdy Stany Zjednoczone wycofują się z Iraku. Rosja myśli o powrocie do tego kraju i rozwoju współpracy na wielu płaszczyznach.
24.02.2019
Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie.
29.01.2019
Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym.
18.06.2019
Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”
05.04.2017
08.12.2016
Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.
08.03.2021
Główna edycja 14. Festiwalu Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” odbyła się w dniach 19-29 listopada 2020 roku w Warszawie. Repliki współfinansowanego przez PISF festiwalu potrwają w całej Polsce do kwietnia 2021 roku.
22.09.2020
Piąta odsłona Ukraina! Festiwal Filmowy rozpocznie się już 21 października w warszawskim Kinie Iluzjon.
27.08.2020
Dzisiaj rozpoczyna się 13. Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Moskwie. Najlepsze polskie produkcje zostaną pokazane w dwóch moskiewskich kinach – „Pięć gwiazd na Pawieleckiej” i „Sali Kinowej Budynku Inżynierii Galerii Trietiakowskiej”.
20.08.2020
Ukraina! 5. Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 22-25 października w warszawskim Kinie Iluzjon. W tym roku filmy oraz spotkania z twórcami zaprezentowane zostaną również online, dzięki czemu w festiwalu będą mogli uczestniczyć widzowie z całej Polski.
02.07.2020
Rozpoczyna się 8. Festiwal "Wisła" w Tadżykistanie! W dniach 3 – 9 lipca tradycyjnie w kinie Studia Filmowego "Tadżykfilm" w Duszanbe widzowie zobaczą 7 polskich produkcji fabularnych, film dokumentalny oraz etiudy ze Studia Munka i Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.