25.04.2016

Targi wciąż w modzie

Patrycja Operacz

W opracowaniach poświęconych praktycznemu wymiarowi koncepcji brandingu narodowego podkreśla się nieefektywność wpływu instrumentu jakim jest dofinansowywanie udziałów firm w międzynarodowych targach (oraz sam udział) na sukces wizerunku i reputacji państw na arenie międzynarodowej. Tymczasem na Wschodzie – targi wciąż są w modzie.

Dzięki uczestnictwie w międzynarodowych wystawach przedstawiciele polskich firm mogą spotkać się bezpośrednio z osobami zainteresowanymi ich produktami w wybrany państwie. Bardzo często zdarza się, że polskie firmy przyjeżdżają tylko „wybadać” rynek i zapoznać się  potencjalnymi klientami, bez wykupowania powierzchni targowej. Inni organizują swoje stoiska w celu przedstawienia oferty swoich produktów i pozyskania nowych partnerów handlowych. Na Wschodzie (niezmiennie) powszechne jest nawiązywanie kontaktów bezpośrednio, każdą ofertę trzeba przedyskutować a partnera handlowego poznać z bliska.

Podczas międzynarodowych targów zdarza się, że polskie stoiska nie są ulokowane w bezpośrednim sąsiedztwie, a ich przedstawiciele nie prezentują się przy pomocy np. logo polskiej marki gospodarczej lub innych polskich akcentów. Innym razem stosika są ze sobą połączone i przedstawiają wspólny region np. Mazowsze. Charakteryzują się wówczas wspólną kolorystyką, materiałami promocyjnymi i hasłem promocyjnym.

Skuteczniejsze w przypadku długoterminowej promocji polskiej gospodarki oraz korzystniejsze wizerunkowo byłoby skupienie wszystkich polskich firm na międzynarodowych targach w jednym miejscu (podobnie jak robią to np. Niemcy). Wówczas promocja polskiego eksportu odbywałaby się pod wspólną polską marką gospodarczą (w kwestii kolorystyki, materiałów promocyjnych, hasła, idei). Byłoby to korzystniejsze wizerunkowo dla wymiaru gospodarczego pod kątem kreowania ambasadorów polskiej marki oraz produktów eksportowych na  Wschodzie.

Tymczasem częstą praktyką jest nie tylko rozpraszanie stoisk, ale także zmienianie nazw na użytek wprowadzania produktów na rynki zagraniczne. Z jednej strony pomaga to w wyborze danej marki przez zagranicznych konsumentów, którzy wolą kupować to co posiada bardziej angielską nazwę. Utożsamiając ten wybór z prestiżem i wyższą jakością produktów zachodnich. Z drugiej strony poodpisywanie się pod szyldem wyprodukowano w UE i „odejmowanie” produktom polskości powoduje, że polska marka gospodarcza nigdy nie wytworzy efektu kraju pochodzenia.

W celu poprawy wizerunku nie tylko Polski, ale też polskiej marki gospodarczej należy promować polskie produkty i usługi w ramach wspólnej powierzchni targowej z wykorzystaniem wizualnego logo polskiej marki gospodarczej oraz na ile to możliwe w nawiązaniu do Polski, czy to poprzez polsko brzmiącą nazwę, czy też poprzez symbole związane z Polską itd. Działania zmierzające do stworzenia efektu pochodzenia mogą w przyszłości pomóc polskim przedsiębiorcom, których – jeśli efekt kraju pochodzenia zadziała – produkty będą wybierane na podstawie ich związków z Polską.

 


Zobacz także:

Tagi:

Artykuł nie został jeszcze oceniony.

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2017-05-29)
UAHhrywna (Ukraina)0,1415
Wzrost0.21%
RUBrubel rosyjski0,0661
Wzrost0.76%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2017-05-24)
AMD (100)dram (Armenia)0,7781
Spadek-1.18%
GELlari (Gruzja)1,5619
Spadek-0.63%
MDLlej Mołdawii0,2055
Wzrost0.44%
AZNmanat azerbejdżański2,2073
Spadek-0.6%
KGSsom (Kirgistan)0,0553
Spadek-0.9%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,4267
Spadek-0.95%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0983
Spadek-1.4%
KZT (100)tenge (Kazachstan)1,2077
Wzrost0.18%

O biznesie na Wschodzie

 

16.05.2016

 

Obecność przedsiębiorstwa w Internecie

Problem z wykorzystaniem Internetu w prowadzeniu biznesu w Kazachstanie jest taki, że z jednej strony wzrasta udział usług e-commerce, szczególnie w sektorze bankowym i spożywczym, organizowane są konkursy na nowe aplikacje itd.. 

 
 

 

10.05.2016

 

Jak widzą przedsiębiorstwa tak Polskę malują

Wizerunek przedsiębiorstw za wschodnią (i nie tylko) granicą nie jest jedynym i decydującym czynnikiem wpływającym na postrzeganie Polski. W celu całościowego zbadania odbioru państwa należałoby zbadać m.in. stereotypy, przeprowadzić badania wizerunkowe wśród społeczeństwa, uwzględnić czynniki takie jak dyplomacja publiczna oraz sposób prowadzenia polityki wewnętrznej i zagranicznej, wydarzenia kulturalne, atrakcyjność turystyki i dziedzictwa kulturowego oraz kapitał ludzki(Anholt, Olins).

 
 
 

 

25.04.2016

 

Targi wciąż w modzie

 
 
 

Opinie

Białoruś

18.03.2017

 

Białoruś znowu lawiruje

Eksperci ostrzegają. Kondycja białoruskiej gospodarki jest w fatalnym stanie. Podstawowe wskaźniki białoruskiej gospodarki w 2016 roku pokazały wyraźnie, że władzom Białorusi nie udało się odwrócić negatywnych tendencji zapoczątkowanych w 2015 roku. Co więcej, eskalacja napięcia na linii Mińsk-Moskwa, jesienią ubiegłego roku, każe przypuszczać, że kryzys gospodarczy będzie trwał i w tym roku. 

 
 

Rosja

16.03.2017

 

Wpływ rosyjskich sankcji na polski sektor rolno-spożywczy

Wprowadzone przez Rosję w 2014 r. ograniczenia na wwóz produktów rolniczych i żywności z UE w założeniu były nie tylko rewanżem za europejskie sankcje, ale również próbą podniesienia politycznych kosztów ich nałożenia poprzez uderzenie we wpływową grupę interesu. Polska miała być jedną z głównych ofiar kontr-sankcji. Utrata ważnego rynku zbytu miała wywołać na tyle poważne straty, aby skłonić polskich, rolników, sadowników i hodowców do nacisku na elity polityczne stojące w obliczu wyborów samorządowych (listopad 2014) prezydenckich (maj 2015) i parlamentarnych (październik 2015). 

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Ukraina

26.05.2014

 

Raport: Ukraińscy oligarchowie

Mimo, że robią wielkie interesy zajmują się również polityką. Tworzą partie, kreują rządy, obejmują urząd prezydenta. Świat ukraińskiej polityki liczy się z ich decyzjami. Są przykładem tego, że na Ukrainie wielki biznes jest związany z wielką polityką. Zapraszamy do lektury kolejnego (drugiego) już raportu portalu rynekwschodni.pl poświęconego tym razem ukraińskim oligarchom.

 

 
 

Ukraina

04.05.2014

 

System podatkowy Ukrainy cz.2

 

Podatek akcyzowy

Podatek akcyzowy jest ogólnopaństwowym podatkiem pośrednim, pobieranym z tytułu wytworzenia lub importu pewnych rodzajów towarów konsumpcyjnych. Zgodnie z kryterium podmiotowym płatników tego podatku można najogólniej podzielić na trzy grupy: osoby prawne (rezydenci i nierezydenci), podmioty gospodarcze, które nie mają statusu osoby prawnej oraz osoby fizyczne (prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej). 

 
 
 
 
 
 

Wideo

 

Zaproszenia

 

28.04.2017

 
Jubileusz Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”

Jubileusz Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”

Festiwal Filmów Polskich „Wisła” odbywa się od 10 lat w Rosji, dzięki czemu zajmuje ważną pozycję na mapie tamtejszych wydarzeń kulturalnych. Każdego roku staramy się rozszerzać granice projektu, prezentując polską kinematografię również w innych krajach.

 
 

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 

 

08.12.2016

 

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w 2017 roku

Misje Gospodarcze do Kazachstanu w I połowie 2017 roku organizowane przez Polsko-Kazachstańską Izbę Handlowo-Przemysłową.

 
 
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2017

Zaloguj