Ukraina

18.12.2012

Perspektywy wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Ukrainy

W. A. Fedorowa

Z uwagi na wysoką energochłonność ukraińskiej gospodarki, znaczną zależność od importu nośników energii oraz brak alternatywy wydobywania w kraju surowców paliwowo-energetycznych, kwestia energetyczna coraz częściej nabiera politycznego kontekstu i stanowi instrument nacisku ze strony strategicznych partnerów Ukrainy.  

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione argumenty można stwierdzić, że zwiększenie krajowego bezpieczeństwa energetycznego jest palącym problemem. Określenie kierunków i środków wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Ukrainy oraz ich realizacja należy do zadań ukraińskiego rządu o priorytetowym znaczeniu. Surowce paliwowo-energetyczne są dla Ukrainy bardzo kosztowne i właśnie to wpływa na zmniejszenie bezpieczeństwa gospodarczego kraju jako całości. Z tego powodu dla Ukrainy kwestia bezpieczeństwa energetycznego jest jednym z głównych warunków jej istnienia jako niezależnego państwa.

Pod bezpieczeństwem energetycznym należy rozumieć zdolność państwa do zapewnienia efektywnego wykorzystania własnej bazy paliwowo-energetycznej, prowadzenia optymalnej dywersyfikacji źródeł i dróg dostarczania na Ukrainę nośników energii w celu zapewnienia życia ludności i funkcjonowania gospodarki w warunkach normalnych oraz stanu nadzwyczajnego czy wojennego, unikania wahań cen surowców oraz tworzenia warunków dla adaptacji krajowej gospodarki do nowych cen surowców. Mimo że na terytorium Ukrainy istnieją pokłady ropy naftowej, gazu, węgla oraz gazu łupkowego, kraj notuje deficyt surowców energetycznych, gdyż zaspokaja swoje potrzeby w tym względzie tylko w połowie:

Obecny stan kompleksu paliwowo-energetycznego Ukrainy przedstawia poniższa tabela.

Podstawowe wskaźniki działalności kompleksu paliwowo-energetycznego

Wskaźnik

2001

2010

Wydobycie gazu ziemnego (mld m sześć.)

18,4

20,2

Import gazu na Ukrainę (mld m sześć.)

52

32

Całkowite zużycie gazu (mld m sześć.)

80

52

Ilość przetworzonej ropy naftowej (mln t)

15,4

10,2

Produkcja produktów naftowych (mln t)

- benzyna

- olej napędowy

 

3,6

4,6

 

2,8

3,1

Wydobycie ropy naftowej (mln t)

3,72

4,27

Produkcja energii elektrycznej ( mld kWh)

174

185

 

Dane tablicy świadczą o tym, że wydobycie gazu ziemnego wzrosło nieznacznie i to przede wszystkim w związku z działalnością przedsiębiorstw prywatnych. W związku z całkowitym wyczerpaniem zapasów zakończono eksploatację ośmiu złóż gazu, w jakich powstały podziemne zbiorniki i dlatego poziom wydobycia będzie spadał, koszt wydobycia zaś wzrastał. Mimo istnienia na terytorium Ukrainy pokładów gazu wystarczających do zaspokojenia zapotrzebowania, z powodu braku finansowania prac geologicznych zmniejsza się poziom jego wydobycia. Możliwości i surowce szelfu Morza Czarnego nie są jak dotąd wykorzystywane. Prace nad eksploatacją złóż gazu łupkowego, które powinny zdaniem ekspertów zaspokoić potrzeby kraju na 30 lat nie zostały rozpoczęte – aby wydobycie się opłaciło, musi minąć 15-20 lat.

Zależność Ukrainy od surowców rosyjskich jest znaczna, w szczególności z Rosji pochodzi 75-80 proc. importowanego gazu i 85-90 proc. importowanej przez Ukrainę ropy naftowej. Zgodnie z standardami bezpieczeństwa energetycznego import surowców energetycznych z jednego źródła nie powinien przekraczać 25-30 proc. jego całkowitej wielkości, co oznacza, że kraj powinien posiadać 3-4 różnych zagranicznych dostawców surowców.

Brak transparentności i przewidywalności decyzji politycznych prowadzi do tego, że krajowa gospodarka znajduje się w krytycznym położeniu, zaś temat dostaw gazu pozostaje nieprzyjemnym dla ukraińskich polityków. Sytuacja jest utrudniona poprzez aktywizację wykorzystania pozycji monopolistycznej przez rosyjski Gazprom. Według danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego, średnia cena rosyjskiego gazu w lipcu 2010 roku w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku była wyższa o 24,9 proc. i wynosiła 305,3 dolara z tysiąc m sześć. Jednocześnie niestabilność międzynarodowych przepływów gazu powoduje niestabilność sektora gazowego w kraju. Wiadomo, że gaz wydobywany na Ukrainie jest transportowany razem z gazem importowanym oraz gazem przesyłanym tranzytem. Spadek wielkości tranzytu gazu prowadzi automatycznie do problemów z przesyłem krajowego gazu.

Zmniejszenie całkowitej konsumpcji gazu nie jest powiązane z wprowadzeniem technologii energooszczędnych, a jest raczej rezultatem masowej likwidacji przedsiębiorstw.

Struktura zużycia zasobów energetycznych na Ukrainie i w Europie

Źródło energii

Ukraina

Europa

Energia jądrowa i inne

16 %

16 %

Ropa naftowa

18 %

42 %

Węgiel

23 %

21 %

Gaz ziemny

43 %

21 %

 

Jak wynika z tablicy 2., pod względem zużycia pierwotnych źródeł energii gaz ziemny zajmuje pierwsze miejsce w bilansie energetycznym Ukrainy i jego udział stanowi 43 proc., podczas gdy w całkowitym zużyciu surowców energetycznych w Europie i na świecie pierwsze miejsce zachowuje ropa naftowa.

Mimo, że Ukraina posiada znaczny potencjał rozwoju nietradycyjnych odnawialnych źródeł energii (technicznie osiągalny poziom w przeliczeniu na paliwo umowne wynosi 63 miliony ton), to udział energii uzyskanej z tego źródła wynosi zaledwie 3 proc., z czego 2,4 proc. przypada energetyce wodnej. Dla porównania udział energii odnawialnej przekracza 6 proc. całkowitej energii uzyskanej ze źródeł pierwotnych w krajach OECD i 13,5 proc. w świecie.

W 2001 roku finansowanie ze środków budżetowych projektów energooszczędnych wyniosło 7 milionów hrywien zamiast zaplanowanych 25 milionów, zaś w 2010 roku blisko 100 milionów hrywien zamiast zaplanowanych 4 miliardów (potem zmniejszono tę kwotę do 600 milionów hrywien). Prywatyzacja zakładów przetwórstwa ropy naftowej nie sprzyjały polepszeniu działalności branży, o czym świadczy spadek wielkości przerobu nafty oraz wielkości produkcji podstawowych produktów naftowych. Nieznaczny wzrost wydobycia ropy naftowej nastąpił dzięki przedsiębiorstwom prywatnym i kooperacyjnym.

Wskaźniki produkcji energii elektrycznej w latach 2001-2010 nie pozwalają na określenie stałej tendencji w branży. Na uwagę zasługuje fakt, że w budżecie na 2011 rok finansowanie rozwoju branży energetycznej zmniejszono pięciokrotnie w stosunku do 2010 roku – z 5 miliardów hrywien do jednego miliarda. Przy tym finansowanie branży węglowej zwiększono w tym okresie sześciokrotnie, mimo że krajowa energetyka cieplna jest nierentowna.

Efektywność wykorzystania paliwa jest praktycznie we wszystkich elektrowniach cieplnych znacząco niższa niż na Zachodzie. Sprawność bloków energetycznych jest o 7-10 proc. niższa niż w USA czy Niemczech. Straty energii w turbinach gazowych i silnikach spalania wewnętrznego są o 5-13 proc. wyższe niż w zagranicznych. Straty cieplne w kotłach przemysłowych są natomiast 1,5-2 razy wyższe niż w zachodnich.

Z powodu położenia geograficznego i specyfiki historycznej Ukraina ma szanse odegrać ważną rolę na europejskim i światowym rynku energetycznym. Z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego moce przesyłowe są szczególnie ważne dla Ukrainy, gdyż dzięki nim kraj nie tylko może otrzymywać znaczne wpływy do budżetu w walutach obcych, ale także może odgrywać zauważalną rolę na międzynarodowym rynku energetycznym. Wskaźniki tranzytu ropy naftowej i gazu ziemnego muszą być brane pod uwagę przy analizowaniu stopnia bezpieczeństwa energetycznego. Tranzyt przez Ukrainę jest również integralną częścią bezpieczeństwa energetycznego Europy. Zgodnie z wnioskami Międzynarodowej Agencji Energetyki przez terytorium Ukrainy odbywa się tranzyt największych na świecie strumieni gazu ziemnego i przechodzą przez nie główne szlaki transportu ropy naftowej, poprzez ukraiński system przesyłowy Europa otrzymuje blisko 80 proc. gazu ziemnego i 17 proc. ropy naftowej. Czyni to z Ukrainy najważniejszy kraj tranzytowy dla węglowodorów.

Rozmiar tranzytu gazu ziemnego przez Ukrainę stopniowo zmniejszał się w ciągu ostatnich 20 lat – z 140 miliardów m sześć. w połowie lat 90. do mniej niż 100 miliardów w latach 2009-2010. W ciągu tego okresu miały miejsce pewne zmiany dotyczące struktury tranzytu – w połowie lat 90. udział państw UE nie przekraczał 80 proc., zaś w latach 2009-2010 osiągnął poziom 97 proc.

Warto zaznaczyć, że obecnie Ukraina pozostaje kluczowym krajem tranzytowym dla rosyjskiego gazu do krajów UE, jednak istnieje realne ryzyko utraty przez nią tej pozycji. Z jednej strony wpływają na to działania Unii skierowane na zmniejszenie zależności od rosyjskiego gazu, wśród których można wyróżnić: dywersyfikację źródeł energii i szlaków dostarczania gazu, podwyższenie poziomu efektywności energetycznej w ramach Planu 20-20-20 oraz zwiększenie powierzchni podziemnych zbiorników gazu.

Z drugiej strony realizacja rosyjskich projektów Nord Stream i South Stream może potencjalnie odciągnąć z ukraińskiej sieci przesyłowej do 118 miliardów m sześć. gazu rocznie, co o ok. 5-10 miliardów m sześć. przewyższa roczną wielkość przesyłu gazu do Europy. Warto jednak zaznaczyć, że każdy z tych projektów niesie dla Ukrainy różnej natury niebezpieczeństwo – po rozpoczęciu eksploatacji gazociągu Nord Stream tranzyt rosyjskiego gazu przez Ukrainę zmniejszy się w latach 2013-2020 o 30-40 proc. w porównaniu z 2008 rokiem; w razie realizacji projektu South Stream ukraińska sieć do przesyłu gazu straci znaczenie ogólnoeuropejskie, ponieważ wielkość tranzytu spadnie aż sześciokrotnie w porównaniu z 2008 rokiem.

Na chwilę obecną bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy, które jest jednym z kluczowych składników bezpieczeństwa ekonomicznego kraju, utrzymuje się na niewielkim poziomie i wynosi 70 proc. Do podstawowych czynników, które hamują zwiększenie wskaźnika bezpieczeństwa energetycznego należą: niewysoki poziom zaspokojenia potrzeb energetycznych krajowymi surowcami, znaczna zależność od importu nośników energii z jednego kraju (Rosji) oraz stopniowe zmniejszanie się wielkości tranzytu ropy i gazu przez ukraińską sieć przesyłową.

Wychodząc z rezultatów przeprowadzonej analizy poziomu bezpieczeństwa energetycznego Ukrainy, należy zaproponować następujące kierunki wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju:

 

Wnioski   

W efekcie przeprowadzonego badania można uznać, że poziom krajowego bezpieczeństwa energetycznego wynosi tylko 70 proc. optymalnego poziomu. Ukraina ma niedoskonałą strukturę bilansu energetycznego i zużycia energii, najgorsze wskaźniki efektywności energetycznej, a oprócz tego istotnie zależy od dostaw gazu ziemnego (w 70 proc.) i paliwa jądrowego (w 100 proc.) dokonywanych przez monopolistę.

Najbardziej obiecujące perspektywy wzmocnienia krajowego bezpieczeństwa energetycznego są następujące:

1)      dywersyfikacja pierwotnych źródeł energii przeznaczonych dla krajowych producentów i stworzenie do tego celu 3-4 niezależnych źródeł dostaw,

2)      modernizacja wyposażenia gałęzi wydobywających surowce energetyczne oraz wykorzystanie w działalności gospodarczej współczesnych technologii efektywnych energetycznie,

3)      walka z szarą strefą,

4)      udoskonalenie mechanizmu współpracy energetycznej między Ukrainą, Rosją i
Unią Europejską,

5)      zmniejszenie udziału tradycyjnych źródeł energii w zużyciu energii dzięki wprowadzeniu i rozwojowi odnawialnych źródeł energii,

6)      przejście do opartego na innowacji rozwoju krajowej energetyki,

7)      udzielenie przez państwo gwarancji w celu realizacji strategii rozwoju rynków energii, kompensacja strat uczestników rynku w przypadku naruszenia zasad funkcjonowania rynków,

8)      stworzenie państwowego pozabudżetowego funduszu oszczędzania energii,

9)      ewidencja i kontrola zużycia energii we wszystkich gałęziach produkcji.

Szczególnie ważne znaczenie z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego ma stworzenie na Ukrainie pełnego cyklu produkcji paliwa jądrowego. Zagwarantuje to elektrowniom atomowym niezależność od zewnętrznych dostaw paliwa i pozwoli zaoszczędzić dewizy.

Bez zmiany struktury krajowej produkcji, bez wprowadzenia technologii energooszczędnych Ukraina nadal będzie zdana na import ropy naftowej i gazu ziemnego, co wiąże się ze znacznymi wydatkami.

Artykuł autorstwa W. A. Fedorowej ukazał się pod oryginalnym tytułem „Перспективи зміцнення енергетичної безпеки України” w czasopiśmie „Вісник Дніпропетровського Університету”. Publikacja artykułu była możliwa dzięki uprzejmości Narodowego Uniwersytetu im. Ołesia Honczara w Dniepropietrowsku (Ukraina). Z języka ukraińskiego przetłumaczył Tomasz M. Kawka. 

 

     


Zobacz także:

Tagi:

Aktualna ocena artykułu: 5

Oceń artykuł:

Komentarze:

Dodaj Komentarz:

 

Reklama

Zareklamuj się u nas: reklama(at)rynekwschodni.pl

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Kursy Walut

Kursy średnie (aktualizowane raz dziennie)
(2023-02-16)
UAHhrywna (Ukraina)0,1258
Spadek0%
Kursy średnie (aktualizowane raz w tygodniu)
(2024-02-28)
AMD (100)dram (Armenia)0,9816
Spadek-0.18%
GELlari (Gruzja)1,4996
Spadek-0.58%
MDLlej Mołdawii0,2239
Wzrost0.49%
AZNmanat azerbejdżański2,3464
Spadek-0.2%
KGSsom (Kirgistan)0,0446
Spadek-0.22%
TJSsomoni (Tadżykistan)0,3643
Spadek-0.16%
UZS (100)sum (Uzbekistan)0,0319
Spadek-1.54%
KZT (100)tenge (Kazachstan)0,8856
Spadek-0.12%

Biznes na Wschodzie

 

21.07.2019

 

Otwieranie firmy i prowadzenie działalności w Rosji

Rosja jest krajem otwartym na inwestycje zagraniczne. Dlatego każdy cudzoziemiec może otworzyć i zarejestrować firmę w Rosji. Poniżej przedstawiamy, jakie cechy rosyjskiej gospodarki i ustawodawstwa należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu firmy, oraz jakie są jej zalety i ograniczenia.

 
 

 

28.05.2019

 

Otwarcie firmy i prowadzenie działalności gospodarczej na Litwie

Litwa jest jednym z krajów UE o bardzo atrakcyjnych warunkach na rozpoczęcie biznesu. Kraj jest częścią Unii Europejskiej. Sytuacja gospodarcza na Litwie jest ogólnie korzystna, istnieje stabilny rozwój gospodarki rynkowej, Litwini mogą tu znaleźć swoją niszę, istnieją sprzyjające warunki prowadzenia działalności gospodarczej również dla cudzoziemców.

 
 

 

01.05.2018

 

Podatek VAT na Ukrainie

 
 
 
 
 

Opinie

Uzbekistan

29.05.2023

 

Uzbekistan – krok w stronę zielonych projektów?

Już od 2013 roku Chiny systematycznie wprowadzają liczne inicjatywy gospodarcze, kulturowe oraz społeczne w ramach One Belt One Road między innymi w regionie Azji Centralnej. Jedną z istotniejszych płaszczyzn jest promocja „zielonych” projektów, które z każdym rokiem nabierają na sile i stają się nieodłącznym elementem międzynarodowej narracji polityczno-gospodarczej Chin. 

 
 

Kazachstan

29.05.2023

 

Kazachstan i Chiny: nowy etap współpracy gospodarczej

W ostatnich latach Kazachstan stał się liderem w regionie Azji Centralnej w kontekście rozwoju gospodarczego, głównie dzięki wielowektorowej polityce nawiązywania i rozszerzania współpracy na tej płaszczyźnie. Niewątpliwie liczne spotkania premiera Kazachstanu Alikhana Smailova mające miejsce 23-25 maja w Doha oraz wcześniejsze z sekretarzem stanu USA, wskazują na znaczny rozpęd tego państwa w budowie siatki partnerów gospodarczych. 

 
 
 
 
 
 

Wiedza

Kazachstan

24.02.2019

 

Konflikt o wodę kluczowym problemem bezpieczeństwa energetycznego w Azji Centralnej

Azja Centralna jest regionem o dużym znaczeniu strategicznym. Decyduje o tym zarówno jej korzystne położenie geograficzne, które przez wieki stanowiło ważny element łańcucha transportowego łączącego Chiny z Bliskim Wschodem i Europą, jak również bogactwo zasobów naturalnych, w szczególności zasobów wodnych rzek Amu-darii i Syr-darii, ropy naftowej na terenie Kazachstanu, a także gazu ziemnego w Turkmenistanie. 

 
 

Rosja

29.01.2019

 

Eurazjatycki Bank Rozwoju – narzędzie ekonomicznej integracji na obszarze byłego ZSRR

Jednym z priorytetów polityki prezydenta Władimira Putina po jego dojściu do władzy na początku XXI wieku była odbudowa pozycji i prestiżu międzynarodowego Federacji Rosyjskiej po rozpadzie ZSRR i rządach Borysa Jelcyna. Naturalnym kierunkiem ofensywy międzynarodowej była reintegracja oraz odzyskanie wpływów na obszarach niegdyś wchodzących w skład państwa sowieckiego. Rosyjscy decydenci doskonale zdawali sobie sprawę, że dla powodzenia tej strategii konieczne będzie podjęcie działań nie tylko o charakterze politycznym, ale również ekonomicznym, społecznym czy kulturalnym. 

 
 
 
 
 
 

Zaproszenia

 

14.05.2023

 

Dołącz do nas

Portal rynekwschodni.pl poszukuje osoby chętne do współprowadzenia strony. Mile widziani studenci i doktoranci. Kontakt: redakcja@rynekwschodni.pl

 
 

 

18.06.2019

 
XXIX Forum Ekonomiczne w Krynicy

XXIX Forum Ekonomiczne w Krynicy

Jeśli początek września, to Forum Ekonomiczne. Jeśli Forum Ekonomiczne, to Krynica. Od dwudziestu dziewięciu lat to najważniejsze spotkanie politycznych i ekonomicznych elit Europy Środkowo-Wschodniej. W tym roku hasło przewodnie konferencji brzmi – „Europa jutra. Silna, czyli jaka?” 

 
 

 

05.04.2017

 

Dołącz do nas. Zostań redaktorem rynekwschodni.pl

Redakcja specjalistycznych oraz wchodzących na rynek mediów portali: "rynekwschodni.pl" oraz "wrosji.pl" dotyczących szeroko rozumianej tematyki wschodniej ogłasza nabór na różne interesujące stanowiska.
 
 
 

Po godzinach

Azerbejdżan

15.08.2022

 
„Wisła” popłynie w kolejnych krajach!

„Wisła” popłynie w kolejnych krajach!

W ramach kolejnej edycji Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” ruszymy w znane nam strony: do Azerbejdżanu, Serbii i Turcji, jednak szczególnie nas cieszy rozszerzenie kręgu odwiedzanych przez nas państw o Słowenię i Bułgarię.

 
 

Kirgistan

11.06.2022

 
5. FESTIWAL POLSKICH FILMÓW „WISŁA” W KIRGISTANIE

5. FESTIWAL POLSKICH FILMÓW „WISŁA” W KIRGISTANIE

Republikański Dom Kino im. Czingiza Ajtmatowa w Biszkeku w dniach 6-12 czerwca 2022 zaprasza na pokazy filmów w ramach 5. Festiwalu Filmów Polskich „Wisła”.  To świetna okazja, aby zapoznać się z filmowymi nowościami ostatnich dwóch lat, autorstwa zarówno znanych i wielokrotnie nagradzanych reżyserów, jak i utalentowanych, zachwycających swoimi pierwszymi dziełami debiutantów. Wejście na wszystkie pokazy w ramach festiwalu jest bezpłatne!

 
 

Abchazja

30.04.2022

 

Kolejna edycja Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” rozpocznie się już w maju

Kolejna edycja Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” rozpocznie się już w maju! Tegoroczny sezon rozpoczniemy od Chorwacji. Święto polskiej kinematografii będziemy tam obchodzić aż 11 dni w czterech miastach: w Splicie, Puli, Rijece i Varaždinie, a pokazy filmowe rozpoczniemy w Splicie 20 maja w kinie „ZlatnaVrata”.

 
 

Rosja

22.12.2021

 
Między Mikołajem II a Leninem. Państwowość rosyjska i jej koncepcje w czasie rewolucji lutowej 1917 roku

Między Mikołajem II a Leninem. Państwowość rosyjska i jej koncepcje w czasie rewolucji lutowej 1917 roku

Niniejsza monografia, stanowiąca efekt wielu lat badań autora nad dziejami Rosji, jest pierwszą w Polsce próbą kompleksowego przedstawienia historii państwowości rosyjskiej oraz różnych koncepcji państwa w czasie rewolucji lutowej. Zawiera informacje, fakty oraz interpretacje wydarzeń historycznych, które pozwalają dyskutować o tym, dlaczego w Rosji 1917 roku nie udało się zbudować państwa demokratycznego i konstytucyjnego.

 
 

Rosja

27.10.2021

 
Sputnik startuje 18 listopada

Sputnik startuje 18 listopada

15. Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską" rozpocznie się 18 listopada. Na pokazy zapraszamy do warszawskich kin Luna i Iluzjon.

 
 
 

Subskrypcja

Kanał Atom

Subskrybuj nasz kanał

Aby być na bieżąco, subskrybuj nasz kanał Atom.

 

© Copyright by rynekwschodni.pl 2011-2022

Zaloguj